“…..De Europese Unie heeft deze week strengere regels gepresenteerd tegen luchtvervuiling. Maar ze zijn nog steeds minder streng dan wat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert. Dat terwijl uit berekeningen blijkt dat de voorgestelde maatregelen van de WHO veel vroegtijdige sterfgevallen kunnen voorkomen. Deze week kwam de EU met een nieuw (voorlopig) akkoord over schonere lucht. In 2030 mag er nog maar 10 microgram per kuub fijnstof in de lucht zitten; nu is dat 25 microgram. De hoeveelheid stikstofdioxide mag nog maar de helft zijn (maximaal 20 microgram in plaats van 40). In 2050 moet de lucht helemaal schoon zijn. De regels worden dus strenger, maar lang niet zo streng als de WHO had geadviseerd. De nieuwe EU-doelen staan nog steeds twee keer zo veel luchtvervuiling toe als WHO-wetenschappers verstandig vinden (namelijk 5 microgram fijnstof en 10 microgram stikstof). Volgens de Engelse krant The Guardian is naast industrie, transport en verwarming van huizen ook landbouw een van de grootste veroorzakers van voortijdige sterfte door uitstoot in Nederland. De WHO doet geen aanbevelingen over maatregelen of beleid waarmee schonere lucht bereikt kan worden, ‘omdat deze grotendeels contextspecifiek zijn: wat in de ene setting effectief zou kunnen zijn, werkt misschien niet in een andere’. Ook de EU beveelt geen concrete maatregelen aan, omdat nationale en lokale overheden die zelf moeten bepalen. Maatregelen die Nederland tot nu toe heeft genomen zijn bijvoorbeeld milieuzones voor dieselauto’s, en dat alle bussen vanaf 2025 op groene energie rijden. Verder werkt de overheid aan een nieuwe wet waardoor mensen met schonere auto’s minder parkeergeld hoeven te betalen. “Zowel het klimaat als de gezondheid van mensen zijn gebaat bij maatregelen om de uitstoot van sommige stoffen terug te dringen”, zegt RTL-klimaatspecialist Heleen Ekker. “De luchtkwaliteit kan verbeteren door klimaatbeleid als elektrische auto’s, en omgekeerd kan het verminderen van luchtverontreiniging helpen bij de aanpak van klimaatverandering.” De luchtkwaliteit in Europese landen vormt een probleem, vindt ook de EU. Uit onderzoek van de Britse krant The Guardian bleek dat 98 procent van de Europeanen lucht inademt die vervuilder is dan de WHO adviseert. Slechte luchtkwaliteit is een van de grootste doodsoorzaken in Europa. Fijnstofdeeltjes in de lucht zijn zo klein dat ze in de bloedbaan terecht kunnen komen. Luchtvervuiling kan ademhalingsproblemen, hartaanvallen, diabetes en longkanker veroorzaken. In totaal overlijden in Europa jaarlijks minstens 307.000 mensen vroegtijdig door luchtvervuiling (cijfers uit 2021)…..” (Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5436624/vieze-lucht-oorzaak-van-vroegtijdige-sterfgevallen-europa)
Een gedachte over “EU-regels tegen luchtvervuiling, maar niet zo streng als geadviseerd”
Reacties zijn gesloten.