Vliegen is een van de snelste manieren om grote afstanden te overbruggen, maar het is ook een van de meest koolstofintensieve vormen van vervoer. De luchtvaartsector is verantwoordelijk voor ongeveer 2-3% van de wereldwijde CO2-uitstoot, en deze bijdrage groeit snel. CO2-compensatie bij vliegen biedt een manier voor reizigers om hun ecologische voetafdruk te verkleinen door de koolstofuitstoot van hun vluchten te neutraliseren (b.v. met het planten van bomen). Maar is het wel verstandig om dit te doen? En waarom niet gewoon stoppen met vliegen? Hoe werkt CO2-compensatie precies, hoe kun je het effectief toepassen? En fijnstof, dat wordt ook uitgestoten kan daar ook wat aangedaan worden?
Waarom vliegen als het zoveel CO2 uitstoot?
Bedrijven doen zaken overzees en vakantiegangers kunnen simpelweg niet overal heen met de auto of trein. Vooral het gemak en tijd biedt het vliegtuig als beste optie. Maar het is wel vervuilend. Wat kun je nu het beste doen? Immers, steeds meer mensen voelen zich schuldig door het vliegtuig te pakken.
Stel je zelf altijd eerst de vraag: kan ik ook een meer duurzaam vervoersmiddel pakken? Trein? Elektrische auto? Auto op waterstof? En met welke vliegtuigorganisatie ga je? Sommige vliegmaatschappijen maken enorme stappen op het gebied van duurzaamheid en zijn bezig om op steeds schonere brandstoffen te vliegen.
Zijn die 100% schoon….nee dat nog niet maar weet dat er veel gebeurd op duurzame ontwikkelingen binnen de vliegsector. Een deel van jouw ticketprijs gaat naar duurzame ontwikkeling, misschien stelt je dat al wel gerust. De eerste pilots met elektrische vliegtuigen zijn nu gaande!
Veel bedrijven hebben personeel die internationaal zaken doen. Voor hen is het essentieel om het vliegtuig te pakken. Althans, dat werd jaren gedacht. Inmiddels weten we dat online meetings en videocalls evengoed werken. Dus waarom niet vaker kiezen voor een online call en slechts sporadisch het vliegtuig pakken?
Hoe Werkt CO2-Compensatie bij Vliegen?
CO2-compensatie houdt in dat je de hoeveelheid CO2 die tijdens een vlucht wordt uitgestoten, compenseert door te investeren in projecten die een gelijkwaardige hoeveelheid CO2 uit de atmosfeer verwijderen of voorkomen dat die wordt uitgestoten. Dit kan onder andere door:
- Bosbouwprojecten: Het planten van bomen die CO2 absorberen. Kijk ook naar boomprojecten die naast CO2 meer opnemen. Bij Viridi Air zijn de projecten ingericht om ook grote hoeveelheden fijnstof en vluchtige chemische stoffen (voc’s) op te nemen. Dus niet alléén goed voor klimaat maat ook voor de gezondheid.
- Hernieuwbare energieprojecten: Investeren in wind-, zonne- of waterkrachtprojecten die de behoefte aan fossiele brandstoffen verminderen.
- Energie-efficiëntieprojecten: Projecten die energieverbruik verminderen, zoals efficiënte kooktoestellen in ontwikkelingslanden.
Berekening van CO2-Uitstoot van Vluchten
De hoeveelheid CO2-uitstoot van een vlucht wordt bepaald door verschillende factoren, zoals:
- Afstand: Langeafstandsvluchten stoten meer CO2 uit dan korte vluchten.
- Klasse: Business en first class stoelen hebben een grotere koolstofvoetafdruk per passagier dan economy class.
- Vliegtuigtype en efficiëntie: Nieuwere vliegtuigen zijn vaak efficiënter en stoten minder CO2 uit.
Er zijn online tools beschikbaar, zoals die van ICAO en diverse luchtvaartmaatschappijen, waarmee je de CO2-uitstoot van je vlucht kunt berekenen. Op basis daarvan kun je uitrekenen hoeveel bomen er geplant zouden moeten worden. Weet dat bij Viridi Air de projecten naast CO2 (22kg per jaar) ook grote hoeveelheden fijnstof uit de lucht halen. Wel 1,5kg fijnstof per boom (per jaar).
Kosten van CO2-Compensatie
Het hangt er een beetje vanaf of er lokaal of in een ontwikkelingsland bomen worden geplant. Die laatste optie van CO2-compensatie is goedkoper maar ook gelijk minder transparant. Bovendien is de ‘feeling’ en het goede gevoel van het planten weg als ze niet eens zijn te bezoeken.
Om die reden plant Viridi Air uitsluitend lokaal bomen. Ook ligt worden de bomen niet alléén geplant met het doel om CO2 uit de lucht te halen….ook fijnstof speelt een grote rol. Er worden daarom bomen geplant waarvan bekend is dat ze goed zijn met het opnemen van luchtvervuiling (zoals fijnstof) en CO2.
Bij Viridi Air zitten de kosten op €5,- per boom. Een gemiddelde boom neemt ongeveer 22kg CO2 op. Een ton CO2 is 1.000 kilogram. Voor een ton CO2 moet je ongeveer 45 bomen planten. De kosten zijn dan ongeveer: €225 euro.
De totale kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid CO2 die je vlucht uitstoot, wat bijvoorbeeld voor een enkele trans-Atlantische vlucht per passagier rond de 1 à 2 ton kan zijn. Het planten van bomen is vergeleken met soortgelijke projecten de meest goedkoop oplossing.
Voor- en Nadelen van CO2-Compensatie bij Vliegen
Voordelen:
- Milieubewustzijn: Compensatie vergroot het bewustzijn van de impact van vliegen op het milieu.
- Ondersteuning van Duurzame Projecten: Investeringen in CO2-compensatieprojecten kunnen duurzame ontwikkeling bevorderen.
- Gemakkelijke Implementatie: Veel luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid om tijdens het boeken compensatie aan te schaffen.
Nadelen:
- Geen Vervanging voor Emissiereductie: Compensatie zou niet als vervanging voor emissiereductie moeten dienen, maar eerder als aanvulling daarop.
- Variabele Kwaliteit van Projecten: Niet alle compensatieprojecten zijn gelijkwaardig; sommige kunnen ineffectief of slecht beheerd zijn.
Hoe Kies Je Betrouwbare CO2-Compensatieprojecten?
Om ervoor te zorgen dat je compensatie daadwerkelijk impact heeft, let op het volgende:
- Transparantie en Rapportage: Viridi Air biedt gedetailleerde en transparante rapporten over de impact en ook over de exacte locatie waar de bomen zijn geplant en ook waar op het perceel. Iedere opdrachtgever krijgt een virtuele codering zodat de bomen altijd zijn terug te vinden.
- Duurzaamheid: Zorg ervoor dat de projecten langdurige voordelen bieden en echt bijdragen aan CO2-reductie.
Conclusie
CO2-compensatie door het planten van bomen bij vliegen is een manier om de milieu-impact van luchtvaart te verminderen, vooral wanneer gecombineerd met andere inspanningen om je persoonlijke ecologische voetafdruk te verkleinen. Door bewust te kiezen voor een lokaal betrouwbare compensatieproject (zoals van Viridi Air), kunnen reizigers bijdragen aan wereldwijde inspanningen om klimaatverandering tegen te gaan. Weet dat de boomprojecten van Viridi Air naast CO2 juist ook ingericht zijn om grote hoeveelheden fijnstof op te nemen. Echter, het blijft essentieel om waar mogelijk ook te zoeken naar alternatieven voor vliegen, zoals treinreizen, om de koolstofuitstoot echt te minimaliseren.
Een gedachte over “CO2-Compensatie bij Vliegen: Wat Je Moet Weten”
Reacties zijn gesloten.