Hoe nu een elektrische auto niet goed is voor de luchtkwaliteit

luchtvervuiling en elektrische auto

Er is steeds meer steun voor elektrische voertuigen in veel landen, waaronder Nederland. Veel regeringen hebben aanzienlijke subsidies gegeven aan kopers van elektrische auto’s om de prijs van elektrische voertuigen te helpen verlagen en daardoor de vraag te vergroten.

Elektrische auto’s en luchtvervuiling

Een van de belangrijkste redenen voor overheidssubsidies is dat elektrische voertuigen de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Volgens nieuw onderzoek kunnen de emissies echter juist toenemen, afhankelijk van de energiebron die wordt gebruikt bij de productie van batterijen.

Wat veel mensen niet weten over elektrische auto’s, is dat de lithium-ion-batterijen, die voor deze auto’s nodig zijn, worden vervaardigd in enkele van de meest vervuilende landen ter wereld. Tegen 2021 zullen de meeste batterijcomponenten voor elektrische voertuigen afkomstig zijn uit landen zoals China, Thailand, Duitsland en Polen, die elk afhankelijk zijn van niet-hernieuwbare energiebronnen zoals kolen voor elektriciteit. Dus het productieproces van de batterijen kan juist een aanzienlijke hoeveelheid kooldioxide afgeven. Terwijl elektrische auto’s op de weg emissievrij zijn.

elektrische auto luchtvervuiling

Volgens de bronnen die in het onderzoek zijn gepresenteerd, zou het produceren van een auto-accu voor een sportwagen (1.100 pond) tot 74 procent meer CO2 kunnen uitstoten dan het produceren van een efficiënte conventionele auto op gas, ervan uitgaande dat de accu in een fabriek wordt vervaardigd aangedreven door fossiele brandstoffen zoals steenkool. De hoeveelheid extra CO2 van elektrische voertuigen is afhankelijk van waar de batterij is gemaakt, hoe deze is gemaakt en de bronnen van elektriciteit.

Simpel gezegd, chauffeurs in landen die sterk afhankelijk zijn van niet-hernieuwbare elektriciteitsopwekking, kunnen bij elektrische auto’s meer CO2-uitstoot veroorzaken in vergelijking met een efficiënte dieselmotor. In Duitsland duurt het bijvoorbeeld meer dan 10 jaar voordat een elektrische auto break-even is (met betrekking tot de CO2-uitstoot) in vergelijking met de verbrandingsmotor van een efficiënte auto.

In werkelijkheid worden de milieuvoordelen van elektrische voertuigen mogelijk niet gerealiseerd als de elektriciteit die wordt gebruikt om de accu van het voertuig te produceren voornamelijk afkomstig is van niet-hernieuwbare bronnen. Belangrijke vraag is dus steeds of het allemaal wel bijdraagt aan meer schone lucht.

Een gedachte over “Hoe nu een elektrische auto niet goed is voor de luchtkwaliteit

  1. Pingback: Uitlaatgasfilter

Reacties zijn gesloten.