Een gemiddeld bedrijf heeft altijd wel een zekere uitstoot van vervuiling: b.v. in de vorm van fijnstof door het verwarmen van je huis of door het gebruik van het wagenpark. Hoewel we op vele facetten aanpassingen proberen te nemen is het soms nog niet mogelijk om dit 100% te doen. Veel bedrijven kiezen er dan voor om die uitstoot te compenseren bij Viridi Air door mee te doen in de buitenfilterprojecten die 100% groen zijn ingericht.
Je hebt te maken met verschillende niveaus van fijnstof vervuiling: direct en indirect. Direct is het makkelijkst te berekenen en wordt direct door het bedrijf zelf veroorzaakt. B.v. door de leaseauto’s.
Bij indirecte uitstoot heb je enerzijds te maken met door het bedrijf ingekochte en verbruikte elektriciteit/warmte/gas. Anderzijds is er indirecte uitstoot van activiteiten van buiten de organisatie waar je wel een belang in hebt. B.v. een financiële instelling waar je gebruik van maakt.
Directe en indirecte uitstoot berekenen van fijnstof
Viridi Air berekent voor bedrijven de totale fijnstof uitstoot waarbij van belang is dat we gedetailleerde informatie krijgen aangeleverd. Hieronder stellen we je een een aantal vragen die ervoor van belang zijn:
- Hoeveel OV-reizigers/dienstauto’s / vrachtauto’s en met welke kentekens? En hoeveel kilometers rijden die voertuigen in totaal? Of indien privacygevoelig zelf online via RDW bekijken hoeveel fijnstof wordt uitgestoten (Uw persoons- en voertuiggegevens bij de RDW | RDW). Ook eventueel van non-dienst auto’s aanleveren.
- Is er een gefilterde of ongefilterde rookgasafvoer (b.v. in een productieruimte of restauratieve voorziening)? En zo ja, welke producties vinden er plaats, welke stoffen en wat is de uitstootduur?
- Hoeveel is het energieverbruik (elektro en gas) en wordt er groen of grijs afgenomen? Bij elektro-opwekking is 0,0010 kg/MWhth.
- Bedrijfsuitjes: hoe vaak doen jullie bedrijfsuitjes en rijdt personeel daar zelf heen of met gemeenschappelijk georganiseerd vervoer (b.v. de bus)?
- Zakelijk vliegen/OV: hoe vaak nemen jullie het vliegtuig en voor hoeveel kilometer per jaar?
- Hoe vaak komen leveranciers langs? Aantal kilometers gereden? Wat stoten die voertuigen uit?
- Aangekochte materialen: worden uw verpakkingen van duurzame materialen gemaakt?
- Zijn jullie afvalstromen inzichtelijk? Weten jullie hoeveel papier/plastic/chemisch of gft jullie uitstoten per jaar? Wordt er afval gescheiden, zo ja, hoe?
Reduceren van de directe en indirecte uitstoot van fijnstof
Er is niks zo makkelijk om ‘dat wat je negatief bijdraagt aan de maatschappij’ zo snel mogelijk af te kopen door compensatie. Maar denk is even goed na….is dat wel zo slim? Is het niet beter om een stukje verantwoordelijkheid te nemen door zelf aan de bron aanpassingen te gaan treffen? Probeer je wagenpark te vergroenen! Laat werknemers eens wat vaker met de fiets naar het werk gaan. Stop met vliegreisjes: kies voor online meetings.
Zoals te zien is zijn er talloze manieren te verzinnen om te kunnen reduceren op de uitstoot. Heb je inspiratie en hulp nodig hierover? Bel of mail ons gewoon!
Uitstoot van fijnstof compenseren met Viridi Air
Heb je maximaal tijd gestoken in het reduceren van de uitstoot en krijg je er niet meer uit? Probeer dat het laatste stukje te compenseren. Compenseren kan via Viridi Air met de buitenfilterprojecten die ingericht zijn met 100% groen en door de BBA-techniek in staat zijn om fijnstof uit de buitenlucht op te vangen. Eén luchtzuiverende boom die Viridi Air plant is goed voor 1,5kg opname van fijnstof per jaar, voor CO2 is dat 22kg. Deze aantallen gelden voor een boom in volwassen status van ongeveer 15 jaar.