Hoe kan maatschappelijk verantwoord ondernemen voor kostenbesparing zorgen?

Hoe kan maatschappelijk verantwoord ondernemen voor kostenbesparing zorgen

MVO is een zelfregulerend bedrijfsmodel dat een bedrijf helpt om maatschappelijk verantwoordelijk te zijn – aan zichzelf, zijn stakeholders en aan het publiek. Door maatschappelijk verantwoord ondernemen toe te passen, ook wel MVO genoemd, kunnen bedrijven zich bewust worden van de impact dat ze hebben op alle aspecten van de samenleving, inclusief economische, sociale en ecologische. Veel mensen denken dat het uitsluitend geld uitgeven is wat niet direct iets oplevert voor de business. Dat is echt een misvatting. Veel bedrijven vragen zich af: Hoe kan maatschappelijk verantwoord ondernemen voor kostenbesparing zorgen? We gaan dat in dit artikel uit proberen te leggen.

Voorbeelden van MVO in de praktijk over hoe duurzaam ondernemen:

  • CO2-voetafdruk verkleinen
  • Verbetering van het arbeidsbeleid
  • Meedoen aan Fairtrade initiatief
  • Liefdadigheid geven
  • Vrijwilligerswerk in de gemeenschap
  • Bedrijfsbeleid dat het milieu ten goede komt
  • Maatschappelijk en milieubewust beleggen

MVO is een groeiende prioriteit voor bedrijven van elke omvang en iets dat wordt gezien als een belangrijk onderdeel van de visie en de waarde propositie van een organisatie. Ongeveer 80% van de bedrijven doet wel aan een duurzaamheids- of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Veel bedrijven wijden hele teams aan het ontwikkelen en uitvoeren van hun MVO-programma’s, over hoe duurzaam ondernemen, of hebben speciale afdelingen ervoor opgezet.

MVO kostenbesparing

Waarom investeren in duurzaamheid en mvo?

Om te beginnen kan investeren in duurzaamheid en mvo de omzet verhogen en de merkwaarde opbouwen. Het kan ook leiden tot sociale verandering. Zo stuurt een bar of coffeeshop die stopt met het leveren van plastic rietjes en wegwerpbestek een boodschap aan zijn klanten over hergebruik en duurzaamheid.

Bovendien brengt het negeren van MVO kosten met zich mee – een slechte reputatie hebben op het gebied van sociale en milieu-impact kan de winstgevendheid en het succes van een organisatie schaden. In het afgelopen decennium zijn bedrijven als Amazon ter verantwoording geroepen voor gebrek aan transparantie over milieu- en sociale kwesties.

Voordelen duurzaam ondernemen

Hier zijn een paar specifieke manieren waarop een MVO-programma de bedrijfsresultaten kan verbeteren, zowel op korte als op lange termijn. Voordelen van duurzaam ondernemen:

  • Betere bedrijfsprestaties

Organisaties met een oprechte toewijding aan MVO presteren beter dan organisaties die dat niet doen. Volgens een recente studie bleek het rendement van door MVO geleide bedrijven 19 keer hoger te zijn dan die met een slechte MVO strategie.

  • Een betere klantervaring

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat MVO-georiënteerde bedrijven een duidelijk betere klantenservice bieden.

  • Werknemersvoordelen

De bevindingen van deze studie koppelden hogere MVO inspanningen aan meer medewerkersbetrokkenheid. Het is ook gekoppeld aan het vermogen van een bedrijf om toptalent aan te trekken. De volgende generatie werknemers zoekt werkgevers die oog hebben voor mens en planeet.

  • Ondernemen kotenbesparing, lagere bedrijfskosten

Duurzame ontwikkeling gaat vaak hand in hand met kostenbesparing. Zo kan het gebruik van minder verpakkingen en minder energie de productiekosten verlagen.

  • Merkdifferentiatie en loyaliteit

Naast de zorg voor geweldige producten, prijzen en service, kiezen consumenten nu voor merken die de samenleving en het milieu helpen (of niet schaden).

  • Innovatie

MVO-inspanningen kunnen bedrijven naar nieuwe innovaties leiden. Zo is ook de nieuwe led-lamp ontstaan (als innovatief antwoord op milieuproblemen), die het energieverbruik verminderen.

  • Impact op de gemeenschap

Door MVO kan een bedrijf iets teruggeven aan de maatschappij en levens verbeteren. Voorbeelden is een schoenenmerk dat voor elk paar dat ze verkopen een paar schoenen weggeven aan een kind in nood. Of een koffiegigant die zich heeft verbonden om miljoen koffiebomen aan boeren te verstrekken via een duurzaamheidsprogramma. Daarnaast is het bedrijf van plan om tegen 2022 10.000 vluchtelingen in 75 landen aan te nemen en tegen 2025 25.000 veteranen en militaire echtgenoten.

  • De groeiende trend voor ethische consumptie

Consumenten kijken bij aankopen steeds vaker naar factoren die verder gaan dan prijs, assortiment en kwaliteit. In plaats van alleen aan het product te denken: “Ik wil een paar sneakers, waar kan ik de beste kwaliteit sneakers vinden?” – besluitvorming gaat nu meer over bredere waarden. “Wie maakt die sneakers en waar gaan ze allemaal over?”

Het gedrag en de ethiek van het bedrijf hebben een aanzienlijke invloed op de aankoopbeslissingen van klanten en nog belangrijker, op aan wie loyaal blijven. Er is ook een groeiend geloof dat bedrijven een verantwoordelijkheid hebben voor sociale verandering – een fenomeen dat bekend staat als maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

De lat voor bedrijven wordt steeds hoger gelegd naarmate consumenten meer beslissingen nemen op basis van MVO. Bedrijven op hun beurt voeren hun inspanningen op om aan de verwachtingen te voldoen, waardoor een positieve cyclus van verbetering ontstaat. Het investeren in schone lucht is hier een goed voorbeeld van. Waar bedrijven in het verleden vooral met CO2 reductie bezig waren willen ze nu meer doen dan dat. Ook investeren in schone lucht/minder luchtvervuiling wordt nu een belangrijk thema. Minder fijnstof bijvoorbeeld. Viridi Air kan met haar buitenfilterprojecten bedrijven hier uitstekend mee hepen.

duurzaamheid en mvo

“greenwashing”

Om tot de bedrijven te behoren die consumenten vertrouwen, is transparantie van groot belang.

Als bedrijf wil je niet onbetrouwbaar zijn omdat de maatschappij dan de sticker: greenwashing over je zal plakken. Dat creëert blijvende afgunst. Het is belangrijk bewezen ethiek en duurzaamheid uit te stralen zodat men zich aan je gaat committeren.

Juist de millenials verwachten dat  bedrijven zich publiekelijk inzetten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het merendeel is bereid over te stappen van merk als het bedrijf geen MVO blijkt te hebben of aan greenwashing doet.

MVO kostenbesparing, medewerkersbetrokkenheid en aantrekken van talent

Zoals bij consumenten, zo ook bij werknemers. Mensen willen werken voor bedrijven waarin ze geloven en waarvan de waarden overeenkomen met die van henzelf.

Wanneer werkzoekenden een werkplek kiezen, wordt er meer nadruk gelegd op de transparantie van een bedrijf en of ze het gevoel hebben dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Bedrijven die zich inzetten voor MVO en dit opnemen in hun brand, zullen waarschijnlijk potentiële kandidaten aanspreken. Er is ook een aantrekkingskracht voor kandidaten die impact willen maken – iets wat ze zich door MVO-activiteiten in staat voelen te doen.

Naast het helpen aantrekken van toptalent, kan een MVO-programma een positief effect hebben op het gedrag van medewerkers binnen de organisatie maar ook op toenemende mate van ondernemen (kostenbesparing).

Onderzoek wijst uit dat wanneer organisaties MVO-praktijken implementeren, werknemers meer geneigd zijn om deel te nemen aan die programma’s of om helpend of coöperatief gedrag te vertonen, zoals hun best doen om collega’s te helpen. Een goed MVO beleid leidt tot een hogere werknemersbetrokkenheid en creatieve betrokkenheid. Ook leidt MVO tot kostenbesparing.

MVO lijkt ook het gevoel van identificatie van werknemers met het bedrijf te versterken – iets dat meestal verband houdt met betrokkenheid en intentie om te blijven. Ten slotte zullen werknemers die positiever zijn over de MVO-inspanningen van hun organisatie minder snel willen vertrekken en zich meer betrokken voelen bij hun werkgever.

Door de dagelijkse zichtbaarheid van MVO-activiteiten kan een medewerker zich meer bewust worden van het doel achter zijn functie, waarom ze ervoor hebben gekozen om bij dat bedrijf te werken en waarom ze doen wat ze doen.

duurzaam ondernemen kostenbesparing

Afstemming en authenticiteit voor MVO kostenbesparing

Wat uw bedrijf ook is, het is waarschijnlijk uw algemene doel om een ​​positieve impact op de samenleving te hebben en tegelijkertijd uw bedrijfsimago en merk, bedrijfsprestaties en werknemersbetrokkenheid te verbeteren.

Wat u ook kiest, de gouden regel is dat het moet worden afgestemd op uw waarden en doel als bedrijf. Een uitdagend MVO-programma is er een dat nauw verbonden is met de cultuur van een bedrijf en ook naar de letter van zijn beleid en richtlijnen. Succesvol MVO is voelbaar in de producten en diensten, klantervaring, liefdadigheidsactiviteiten, het gedrag van personeel en het soort mensen dat u in dienst neemt.

Zònder ingebed te zijn in de waarden en cultuur van uw organisatie, loopt het ​​MVO-programma het risico onoprecht over te komen of los te staan ​​van een bredere identiteit.

Een andere reden om MVO op deze manier af te stemmen, is om het effectiever te maken en impact te hebben op de manier waarop u zaken doet. MVO moet inherent zijn aan de naar buiten gerichte missie en visie van de organisatie en moet zichtbaar zijn in marketing, zowel voor consumenten als voor potentiële medewerkers.

Belangrijkste stappen bij het ontwikkelen van een MVO-programma

1. Verduidelijk je waarden en missie

Voordat u MVO-initiatieven implementeert, is het belangrijk om het ‘waarom’ achter de acties te verduidelijken. Wat waardeert de organisatie het meest? Wat zijn haar MVO-doelen en wat verwacht ze te bereiken? Als u dit doet, zorgt u ervoor dat de programma’s en activiteiten die u ondersteunt, zijn afgestemd op uw bedrijfsdoelstellingen.

Een voorbeeld van een medisch bedrijf met diep geïntegreerde MVO wiens inzet voor de gemeenschap alsvolgt wordt beschreven:

“We zijn verantwoordelijk voor de maatschappij waarin we leven en werken en ook voor de rest van de wereld. We moeten mensen helpen gezonder te worden door op meer plaatsen in de wereld betere toegang en zorg te ondersteunen. We moeten goede burgers zijn – goede werken en liefdadigheidsinstellingen steunen, betere gezondheid en onderwijs, en een eerlijk deel van de belastingen dragen. We moeten het eigendom waarvan we het voorrecht hebben dat we het gebruiken, in goede staat houden en daarbij het milieu en de natuurlijke hulpbronnen beschermen.”

2. Identificeer je sterke punten en bouw eromheen

Bepaal wat de hoofdcompetenties en sterke punten van de organisatie zijn, zodat u kunt nadenken over hoe u deze kunt inzetten voor de waarden en missie. Wat doet het bedrijf beter dan de meeste anderen? Waar zijn we gepassioneerd over? Welke toegevoegde bijdrage wil je maken? Zodra u de sterke punten van de organisatie hebt geïdentificeerd, kunt u potentiële projecten identificeren die hierop aansluiten.

Het verzamelen van feedback van medewerkers in dit stadium kan een waardevolle stap zijn, omdat het u zal helpen te overtuigen en te bevestigen en misschien nieuwe sterke punten of richtingen voor uw MVO-programma te identificeren.

3. Veilige ondersteuning van leidinggevenden

Zoals bij elk groot programma, is het belangrijk om het senior leiderschap van het MVO-project te verzekeren van extra inspanningen te verrichten. Zij zullen belangrijke voorvechters zijn en u helpen het project vooruit te helpen, zowel door praktische ondersteuning als door het voorbeeld te geven aan de ideeën en waarden.

4. Vind potentiële projecten die aansluiten bij uw missie

In dit stadium bent u klaar om na te denken over het ondernemen van actie buiten uw bedrijf en om samen te werken met maatschappij, liefdadigheidsinstellingen of andere belanghebbenden. Zorg er bij het selecteren van initiatieven om erbij betrokken te raken, voordat ze aansluiten bij het doel, de vaardigheden en de waarden die je hebt gedefinieerd.

Tip: begin klein. Overweeg om te beginnen met een proefproject, omdat je misschien minder middelen hebt en een grotere leercurve. Je kunt je programma dan in de loop van de tijd uitbreiden. Er is geen limiet aan hoe ambitieus je hiermee kunt zijn – sommige bedrijven komen op het punt om hele teams of afdelingen aan te stellen om hun momentum met MVO vast te houden.

5. Weet hoe u succes gaat meten

Definieer de KPI’s die u gaat gebruiken om de voortgang te meten met uw doelen. Vergeet niet te beginnen met een interne benchmarkmeting, zodat u over zes maanden of een jaar kunt zien hoe ver u bent gekomen.

Onthoud dat het een winst op de lange termijn is en dat u niet per se onmiddellijk resultaten zult zien. De doelen die u stelt, zijn meestal ook voor de lange termijn. Voorbeelden hiervan zijn het verminderen van de uitstoot met een bepaald percentage in 5 jaar, of het overstappen op 100% hernieuwbare energie tegen een bepaalde datum of het verminderen van de geheel fijnstof uitstoot.

2 gedachten over “Hoe kan maatschappelijk verantwoord ondernemen voor kostenbesparing zorgen?

Reacties zijn gesloten.