Keurmerk of Certificaat voor groene schoonmaak

Keurmerk of Certificaat voor groene schoonmaak

Een keurmerk of certificaat voor groene schoonmaak geeft aan dat een schoonmaakproduct of schoonmaakdienst voldoet aan specifieke milieuvriendelijke en duurzaamheidsnormen. Deze labels worden toegekend aan producten en diensten die aantoonbaar rekening houden met ecologische aspecten, gezondheid, duurzaamheid, en soms ook ethische kwesties.

Omdat steeds meer bedrijven, actief met groene schoonmaak, kiezen voor duurzaamheid en vergroening is het Schone Lucht-certificaat© & Schone Lucht-label een slimme keuze (al voor slechts €250,-/jaar). Het richt zich o.a. specifiek op de niet-schadelijke werking van de schoonmaak activiteiten op de luchtkwaliteit. Bedrijven kunnen deze in bezit krijgen als ze voldoen aan de toelatingscriteria voor het Viridi Air Partnership.

Milieuvriendelijke Ingrediënten

  • Natuurlijke stoffen: Groene schoonmaakproducten bevatten vaak natuurlijke ingrediënten zoals plantaardige oliën, essentiële oliën, azijn en andere hernieuwbare bronnen.
  • Vermijding van schadelijke chemicaliën: Certificaten kunnen vereisen dat producten vrij zijn van schadelijke chemicaliën, zoals chloor, fosfaten, synthetische geurstoffen en kleurstoffen.

Duurzaamheid

  • Levenscyclusdenken: Certificaten zoals het Schone Lucht-certificaat of Cradle to Cradle-certificaat evalueren de duurzaamheid gedurende de hele levenscyclus van een product, van grondstofwinning tot productie, gebruik en uiteindelijke verwijdering.
  • Energie- en waterverbruik: Duurzame keurmerken kunnen eisen stellen aan het minimaliseren van energie- en waterverbruik tijdens de productieprocessen.

Milieuprestaties

  • Milieueffectbeoordeling: Keurmerken kunnen vereisen dat fabrikanten een gedetailleerde milieueffectbeoordeling uitvoeren om de impact van hun producten op het milieu te begrijpen en te minimaliseren.
  • Recyclebaarheid: Duurzame verpakkingen en de mogelijkheid om producten te recyclen kunnen een rol spelen bij het verkrijgen van certificaten voor groene schoonmaak.
Keurmerk of Certificaat groene schoonmaak

Gezondheid en Veiligheid

  • Beperking van allergenen: Sommige keurmerken voor groene schoonmaak leggen nadruk op het beperken van allergenen in producten, waardoor ze geschikt zijn voor mensen met allergieën.
  • Luchtkwaliteit: Certificaten kunnen richtlijnen bevatten om de uitstoot van vluchtige organische stoffen (VOS) te verminderen, wat de luchtkwaliteit binnen kan verbeteren. Dat is het geval bij het Schone Lucht-certificaat.

Certificeringsinstanties en Keurmerken

Verschillende certificeringsinstanties beoordelen en verlenen keurmerken voor groene schoonmaakproducten. Voorbeelden van dergelijke keurmerken zijn:

  1. Schone Lucht-label: Het richt zich o.a. specifiek op de niet-schadelijke werking van de groene schoonmaak activiteiten op de luchtkwaliteit.
  2. EU Ecolabel: Het Europese milieukeurmerk dat wordt toegekend aan producten die aan strenge milieunormen voldoen.
  3. Green Seal: Een Amerikaans certificeringsprogramma dat producten en diensten beoordeelt op hun milieu-impact, gezondheid en prestaties.
  4. EcoLogo: Een Noord-Amerikaans keurmerk voor milieuvriendelijke producten en diensten.
  5. Cradle to Cradle Certified™: Een certificering die zich richt op het bevorderen van duurzaamheid en circulariteit gedurende de levenscyclus van producten.

Het verkrijgen van een keurmerk of certificaat voor groene schoonmaak is een manier voor bedrijven om hun betrokkenheid bij duurzaamheid en milieuvriendelijkheid te tonen, en het helpt consumenten om bewuste keuzes te maken voor een schonere en groenere leefomgeving.

Omdat steeds meer bedrijven, actief met groene schoonmaak, kiezen voor duurzaamheid en vergroening is het Schone Lucht-certificaat© & Schone Lucht-label een slimme keuze (al voor slechts €250,-/jaar). Het richt zich o.a. specifiek op de niet-schadelijke werking van de schoonmaak activiteiten op de luchtkwaliteit. Bedrijven kunnen deze in bezit krijgen als ze voldoen aan de toelatingscriteria voor het Viridi Air Partnership.