Hoe een uitstootfilter bijdraagt aan schonere uitstoot

Uitstootfilter

De auto-industrie wordt geconfronteerd met steeds strengere milieunormen. De katalysator werd al in 1993 in benzineauto’s geïntroduceerd en vier jaar later in dieselauto’s. Het uitstootfilter werd voor het eerst geïntroduceerd in dieselauto’s voordat het werd geïntroduceerd in het uitlaatsysteem van benzineauto’s. Maar weet u ook waar dit anti-uitstoot systeem uit bestaat? Hoe het werkt? Vereist het bijzonder onderhoud? In dit artikel geven we u enkele antwoorden.

Wat is een uitstootfilter en hoe maak je het schoon?

Dieselmotoren produceren veel fijnstof (roet), dit kan ademhalingsproblemen veroorzaken bij het inademen en is ook in verband gebracht met hart- en vaatziekten. Om dit soort uitstoot te verminderen zijn er uitstootfilters ontwikkeld. Dat zijn apparaten die de deeltjes die worden veroorzaakt door de verbranding van diesel fysiek op te vangen en voorkomen voorts dat ze in de atmosfeer terechtkomen. Er zijn units ontwikkeld die 80-90% van de fijnstof kunnen verwijderen. Uitstootfilters zijn het meest effectief in het opvangen van vaste dieseldeeltjes, waaronder koolstof (roet) en de gerelateerde zwarte rookemissie. Sinds 2009, toen de ‘Euro 5’-norm in gebruik werd genomen, is het een vereiste dat alle nieuwe dieselvoertuigen zijn uitgerust met een uitstootfilter.

Garages en teststations zijn sinds 2014 verplicht om te controleren op een uitstootfilter bij de inspectie van het uitlaatsysteem als onderdeel van de APK-keuring (of jaarlijkse keuring voor zware voertuigen).

Regeneratie – actief en passief

De deeltjes die door het uitstootfilter worden opgevangen, zullen zich na verloop van tijd ophopen en het filter moet worden geleegd om de ophoping te verwijderen. Dit is meestal een functie die passief wordt uitgevoerd tijdens normaal gebruik van het voertuig. Wanneer het voertuig de vereiste snelheid en het motortoerental bereikt om de uitlaattemperatuur tot het vereiste punt te verwarmen, wordt het verzamelde roet verbrand en blijft een klein en onschadelijk as-residu achter. De as kan niet worden verwijderd zonder dat het filter wordt verwijderd en gereinigd met behulp van gespecialiseerde technieken, maar bij correct onderhoud zou een uitstootfilter meer dan 150.000 km goed moeten functioneren.

dieselvoertuig met uitstootfilter

Een uitstootfilter van onderaf gezien

Passieve regeneratie is, zoals besproken, alleen mogelijk wanneer de uitlaat de gewenste temperatuur bereikt. Dit gebeurt alleen als u langere tijd met de gewenste snelheid rijdt. Dit is de belangrijkste reden waarom dieselauto’s mogelijk ongeschikt zijn voor bestuurders die vaak korte ritten door de stad maken, in plaats van snelwegen te gebruiken. Het uitstootfilter heeft de uitlaat nodig om ongeveer 500 graden Celsius te bereiken om met passieve regeneratie te beginnen, en meestal kunt u passieve regeneratie van het filter starten door ongeveer 10 minuten met ongeveer 100km/uur te rijden. Als dit niet iets is dat u regelmatig doet, is de kans groot dat het roet zich ophoopt, wat problemen kan veroorzaken zoals verminderde brandstofefficiëntie en overslaan in toerental.

Veel voertuigen hebben een functie voor ‘Active Regeneration’ van het uitstootfilter. Dit is een functie die automatisch begint als het niet is verwijderd door passieve regeneratie. Tijdens actieve regeneratie laat de motor de uitlaatgassen heet worden, zelfs als ze niet op snelheid rijden, om de uitlaatgastemperatuur te verhogen en de deeltjes te verbranden. De frequentie waarmee uw voertuig het systeem actief regenereert, is afhankelijk van het model.

Dit is een goede zaak om erachter te komen voordat u een dieselauto koopt of als eigenaar van een dieselauto. Aangezien actieve regeneratie alleen kan plaatsvinden wanneer het voertuig in beweging is, is het mogelijk dat als u uw voertuig het vaakst gebruikt in stadsverkeer met stop-start, uw voertuig het roetfilter mogelijk niet actief kan regenereren. Het leidt tot meer vervuilde uitstoot en minder schone gezonde lucht.

Low Saps olie

Actieve regeneratie moet ongeveer elke 1000km plaatsvinden, hoewel dit kan afhangen van de manier waarop u uw voertuig gebruikt. Bij de meeste voertuigen duurt het tussen de 5 en 10 minuten om het proces te voltooien. Als uw reis te kort is, wordt het regeneratieproces niet voltooid en wordt het filter niet met succes gereinigd. De normale regeneratieprocessen kunnen ook worden voorkomen door het gebruik van verkeerde motoroliën.

Als uw voertuig is uitgerust met een roetfilter, wordt het ten zeerste aanbevolen om het type motorolie te gebruiken dat door de fabrikant is aanbevolen. De meeste fabrikanten specificeren een low SAPS-olie die speciaal is ontworpen om de productie van sulfaat te verminderen, wat een belangrijke bijdrage levert aan de ophoping in het filtergaas in het filter.

uitstoot filteren met een roetfilter

Het waarschuwingslampje op het dashboard

Een waarschuwingslampje dat aangeeft dat het filter is geblokkeerd, mag niet worden genegeerd, maar kan in veel gevallen worden verholpen door zo te rijden dat de passieve/actieve regeneratie van het wordt gestart. Meer dan 10 minuten rijden met snelheden van meer dan 65 km/u is vaak voldoende om de blokkade op te heffen en het regenereren te laten starten. Raadpleeg het handboek van uw voertuig voor meer specifieke richtlijnen over hoe u moet rijden om de regeneratie te starten en het waarschuwingslampje uit te schakelen. Desalniettemin is een algemene vuistregel die u moet volgen, dat u de motor ten minste 100km/uur en ten minste 2500 toeren moet laten draaien.

Waarom is het onderhoud nodig op een uitstootfilter?

Het gehele wegverkeer is een van de activiteiten die voor belangrijke luchtverontreiniging zorgt. Deze vervuiling is onder meer afkomstig van fijnstof die wordt uitgestoten door voertuigen met thermische motoren. Deze deeltjes (fijnstof of PM) zijn extreem klein, met een diameter van minder dan 2,5 µm (micron). Maar hoe kleiner het formaat, hoe schadelijker ze zijn. De PM infiltreert in de luchtwegen en veroorzaakt of verergert op de lange termijn aandoeningen van de luchtwegen.

De diesel is altijd bekritiseerd vanwege zijn overmatige afgifte van fijne deeltjes in de lucht, met name als gevolg van onvolledige verbranding van brandstof.

Hoe voorkom je dat een roetfilter verstopt raakt?

Maar weinig automobilisten kennen het echte voordeel van het roetfilter. Benzine- en dieselvoertuigen zitten niet in hetzelfde schuitje. In tegenstelling tot benzinemotoren hebben diesels een risico op verstopping. Dit is vooral het geval voor die voornamelijk in de stad worden gebruikt. De toename van korte stadsritten met lage snelheid verhindert dat de motor de optimale temperatuur bereikt om de regeneratiecycli te activeren.

Het is daarom noodzakelijk om het uitstootfilter zo veel mogelijk tijdens het rijden te reinigen. De methode is heel eenvoudig, gewoon regelmatig rijden met een bepaald motortoerental. U reinigt uw filter effectief en voorkomt dat het verstopt raakt. Als u niet veel of vooral in de stad rijdt, plan dan elke maand een korte rit op de snelweg in, u verlengt zeker de levensduur van uw uitstootfilter.

filter om uitstoot te filteren

Wanneer moet ik mijn uitstootfilter vervangen?

De levensduur van een roetfilter hangt sterk af van uw rijstijl en gewoontes. Desondanks liggen de gemiddelden tussen de 80 000 en 120 000 km, maar het bereik is nog steeds vrij groot. Linksonder het dashboard is er een waarschuwingslampje om de juiste werking van het roetfilter te controleren. Als het oplicht, moet u het niet negeren maar op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem.

Hoe de juiste uitstootfilter kiezen?

Niet alle filters zijn van degelijke kwaliteit. Sommige roetfilters houden de fijne deeltjes minder goed vast en hebben daarmee een kortere levensduur. Daarom adviseren wij u de RVS uitstootfilters. Deze roesten niet en hebben vaak een keramisch interieur. Een uitstootfilter van hoge kwaliteit heeft geen onderhoud nodig, afgezien van regelmatige regeneratiecycli.

Wanneer een uitstootfilter verwijderen en vervangen?

Vermogensverlies, een waarschuwingslampje, een afslaande motor of het overschakelen naar een verlaagde modus zijn allemaal tekenen dat een roetfilter moet worden vervangen. Uw auto gaat in de zogenaamde ‘beperkende prestatiemodus’, die is ontworpen om uw voertuig te beschermen tegen verdere schade. In dit geval kunt u beter niet te lang wachten, want rijden met een beschadigd uitstootfilter kan de motor in zijn geheel ernstig beschadigen.

Het vervangen van het uitstootfilter is een operatie die enige mechanische kennis, goed gereedschap en een geschikte werkende infrastructuur vereist.

Roet filteren van dieselauto met een uitstootfilter

Uitstootfilter verwijderen?

Als je de diverse autoforuma bezoekt, scheppen veel “experts” op dat ze het uitstootfilter van hun voertuig hebben verwijderd. Naar hun mening is het filter nutteloos en door het te verwijderen, kan het voertuig beter zijn vermogen kwijt. Technisch is dit haalbaar. Wettelijk is het verboden en we raden je aan om je niet door dit soort praktijken te laten verleiden. Tot een paar jaar geleden vermeldden sommige garages deze “vaardigheid” zelfs bij hun aangeboden diensten.

Naast het verwijderen van het filter werd de motorregeleenheid opnieuw geprogrammeerd. Dit alles conform de fabrieksnormen en met gegarandeerde doorgang bij de technische keuring. Het is als een droom. Het verwijderen van een uitstootfilter is slecht voor milieu, uw auto en tevens riskeert u een hoge boete.

Uitstootfilter -reiniging van een dieselauto

De eerste optie die beschikbaar is voor een professional is ‘Geforceerde regeneratie’. Dit is een methode om het uitstootfilter te reinigen met behulp van een door de fabrikant ontworpen onderhoud. De juiste tools zijn vereist, evenals toegang tot de voertuigbeheersystemen, dus dit is niet iets dat u zelf kunt doen. Dit houdt in dat de monteur een uitlaatgasfilter -reinigingscyclus uitvoert waarbij de auto gedurende langere tijd met een hoog toerental draait.

Men zorgt ervoor dat gedurende deze cyclus het uitstootfilter -filter tot hoge temperaturen verwarmt, waardoor het filter wordt gereinigd door de inhoud ervan te verbranden. Tijdens handeling komen veel uitlaatgassen vrij waardoor het gebruik van uitlaatgasafzuiging noodzakelijk is.

Reiniging van het uitstootfilter

Als alternatief kan een handmatig reinigingsproces worden uitgevoerd om het te reinigen. Dit maakt gebruik van ultrasone technologie en specialistische chemicaliën en zal het filter weer in bijna nieuwe staat terugbrengen.

Uitstootfilter-reinigingsadditieven, die de temperatuur kunnen verlagen (dat nodig is om roet te laten afbranden) kunnen in sommige situaties helpen om regeneratie op te wekken. Ze zijn echter nooit 100% werkend, vooral niet als het filter is geblokkeerd met as in plaats van met roet. We raden u aan eerst een professionele inspectie aan te vragen.

Heeft mijn benzineauto een uitstootfilter?

Uitstootfilters voor dieselvoertuigen bestaan ​​al heel lang maar na recent onderzoek beginnen sommige autofabrikanten nu roetfilters voor benzineauto’s te installeren, ook wel benzineroetfilters genoemd.

Er werd nooit echt geloofd dat benzinemotoren schadelijke uitlaatgassen afgeven maar de laatste jaren is dit idee veranderd. De recente studies tonen ook aan dat grote dieselvoertuigen tot 10 micron fijnstof in diameter uitstoten. Om hier een beeld van te krijgen, is een mensenhaar ongeveer 70 micron. In 2001 kwam echter de kennis over nanodeeltjes aan het licht.

Nanodeeltjes

In vergelijking met microns wegen nanodeeltjes veel minder, maar er waren twee belangrijke punten van zorg; ze bestaan ​​in grote hoeveelheden en zijn in staat grote oppervlakten te bedekken, en ze zullen eerder dieper in de longen van een persoon doordringen dan grotere deeltjes. Voorheen werd het aantal deeltjes dat uit een uitlaat kwam gemeten naar gewicht maar nanodeeltjes moeten met alternatieve meettechnieken worden gedetecteerd omdat ze helemaal niet veel gewicht hebben. Daarom zijn roetfilters voor benzine ontworpen om alle soorten en maten schadelijke deeltjes op te vangen.

In 2009 zorgden de Euro 5-emissienormen ervoor dat alle dieselvoertuigen een roetfilter hadden om de CO2-uitstoot te verminderen. Sommige fabrikanten hebben een roetfilter voor benzine in sommige van hun modellen uitgerust, waarbij ze de kennis van roetfilters aanpassen en gebruiken.

Roetfilters in benzineauto’s kunnen de hoeveelheid vervuiling en schadelijke gassen in de lucht helpen verminderen, wat op zijn beurt een positief effect heeft op onze atmosfeer. Met het toenemende aantal voertuigen dat in gebruik is, als gevolg van de recente diesel-schandalen, kiezen steeds meer mensen ervoor om voertuigen op benzine en andere typen te kopen in plaats van voertuigen op diesel.

Belangrijk om te weten is dat uitstootfilters voor benzinevoertuigen veel kwetsbaarder zijn dan voor dieselvoertuigen omdat ze niet zoveel ingesloten roet kunnen vasthouden voordat regeneratie nodig is. Positief is echter dat er geen additief hoeft te worden gebruikt om te helpen bij het reinigen of regenereren van het filter, terwijl dit bij dieselfilters wel eens nodig kan zijn.