Welke bedrijven doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen?

mvo kostenbesparing

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is hoe grote en kleine bedrijven positieve impact maken op de maatschappij. Het is een snelgroeiende filosofie van afstemming op sociaal goede programma’s en relevante doelen. Maar hoe kunnen organisaties hun MVO aanpakken, zodat ze hun positieve impact in de maatschappij en de wereld kunnen maximaliseren en tegelijkertijd hun toegewezen middelen verstandig gebruiken?

MVO kan op talloze manieren worden uitgeoefend en komt in vele vormen voor. Welke bedrijven doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen hangt af van veel factoren. Vooral het doel ervan en het nut voor het bedrijf zelf. De uitwerking kan namelijk op allerlei fronten zijn zoals een bedrijf dat gaat bijdragen aan schone lucht (met het eigen bedrijf) en door mee te doen met de buitenfilterprojecten van Viridi Air, of een corporate onderneming die onderzoek naar de opwarming van de aarde financiert of een klein bedrijf dat doneert aan de lokale voedselbank. En van beide kun je belangrijke lessen leren. Beide maken positieve impact op de maatschappij.

Bedrijven die MVO toepassen geven niet per definitie miljoenen uit per jaar. Het belangrijkste van Mvo bedrijven is het opbouwen van vertrouwen, het vergroten van het bewustzijn en het positief stimuleren van sociale verandering. Bedrijven die mvo toepassen kunnen ook kleine bedrijven zijn met beperkte budgetten en toch sociale verandering creëren.

maatschappelijk verantwoord ondernemen voor kostenbesparing

Bedrijven die aan MVO doen hebben veelal de volgende activiteiten:

  • CO2-voetafdruk verkleinen
  • Meedoen aan buitenfilterprojecten om de buitenlucht schoner te maken
  • Vrijwilligerswerk in de gemeenschap
  • Verbetering van het arbeidsbeleid
  • Sociale en ecologische investeringen
  • Fairtrade projecten
  • Bedrijfsbeleid dat van invloed is op het milieu
  • Oorzaken voor kinderen (onderwijs, armoede, enz.)
  • Ongelijkheid, vrouwenrechten en diversiteit

Van het lanceren van lokale beurzen tot het financieren van grote liefdadigheidsinstellingen, er zijn talloze manieren waarop organisaties met winstoogmerk wat meer MVO onder hun riem kunnen krijgen. Een nieuw opkomend MVO doel is het investeren in schone buitenlucht. Niet zozeer het wegfilteren van CO2 maar juist van luchtvervuiling. Viridi Air doet dit op een 100% groene en natuurlijke manier met geselecteerde boomtypes.

ondernemen kostenbesparing

Naast het verbeteren van de wereld ervaren bedrijven die aan mvo doen dat het ook een positieve invloed heeft op de wervings- en marketingkant van bedrijven.

Voordelen mvo voor bedrijven

Om te beginnen betekent een positief gevoel over de waarden van een werkgever (en deze weerspiegeld zien in MVO-initiatieven) een grotere kans op het behoud van werknemers. Er zitten dus ook voordelen aan mvo voor bedrijven. Wanneer medewerkers een positieve houding hebben ten opzichte van het bedrijf waarvoor ze werken, is de kans groter dat ze hun toekomst en succes aan dat van het bedrijf hechten. Een MVO uitwerking die inspirerend is staat gelijk aan gelukkige medewerkers.

En als medewerkers actief betrokken zijn bij MVO-programma’s, ontstaat er een aantrekkelijke bedrijfscultuur voor toekomstige medewerkers. Door te handelen vanuit maatschappelijk verantwoord ondernemen onderscheidt het bedrijf zich van andere bedrijven en komt het beste in de picture. Zeker als ze dat doen met unieke thema’s, zoals luchtvervuiling bestrijden.

mvo kostenbesparing

Uit recente studies is gebleken dat men bereid is meer te betalen voor producten en diensten die worden geleverd door bedrijven die zich inzetten voor een positieve sociale en ecologische impact. Ook is gebleken dat ruim 75% van de ondervraagden liever zou werken voor een bedrijf met uitdagende MVO-waarden.

Als het op de juiste manier wordt gedaan, kan goed MVO de manier waarop uw klanten naar uw bedrijf kijken volledig veranderen.

Mvo bedrijven versterken het imago n tegelijkertijd een echte impact hebben op de wereld om u heen. De oorzaak van iedereen is anders. Je kunt ervoor kiezen om op te komen voor vrouwenrechten, armoede op gemeenschapsniveau te bestrijden of een lokale studiebeurs te financieren.

Hoe kan een MVO bedrijf naar een hoger niveau getild worden?

Om MVO naar een hoger niveau te tillen adviseren wij het volgende stappenplan te doorlopen gericht op een goede MVO-strategie.

1. Bouw uw MVO-strategie rond de kerndoelen van uw bedrijf

Denk na over wat uw bedrijf al goed doet, samen met uw kernwaarden en filosofie. Bouw daar uw MVO-strategie omheen. Het steunen van een doel dat aansluit bij de expertise van uw bedrijf is een geweldige manier om vertrouwen en betrokkenheid op te bouwen bij zowel consumenten als partners. Het is ook een geweldige manier om de impact te maximaliseren: u gaat dan dus niet in zee met ander bedrijf. U bouwt een onderdeel van het bedrijf dat al op één lijn ligt maar dat als doel heeft de gemeenschap te helpen.

2. Weet waar uw klanten om geven

Veelal zeggen klanten dat ze meer geneigd zijn een product te kopen als een bedrijf zich inzet voor een probleem waar ze om gaven. Consumenten zijn nu op zoek naar maatschappelijk verantwoorde bedrijven en belonen deze met merkloyaliteit. Als u weet welke problemen het zwaarst wegen in hun hoofd, en door die problemen af ​​te stemmen op de missie van uw eigen bedrijf, leidt dit u naar een MVO-strategie die voor iedereen werkt.

3. Ontwikkel MVO programma’s waar uw medewerkers trots op zijn.

Bescherm en laat uw grootste troef groeien: uw medewerkers. Betrokken medewerkers blijven vaker bij een bedrijf, blijkt uit diverse studies. Ruim 75% van de millennials houdt bij het zoeken naar werk rekening met de toewijding van een bedrijf aan sociale en ecologische verantwoordelijkheden. Goed doen in de gemeenschap betekent meer dan alleen trouw zijn aan je waarden of je merk versterken. Het betekent ook het creëren van een gezonde werkcultuur waar iedereen trots op is.

4. Heroverweeg het MVO-idee van uw bedrijf

Het verminderen van milieubronnen en het aanmoedigen van vrijwilligerswerk in de gemeenschap zijn natuurlijk waardevolle MVO-inspanningen. In het innovatieve tijdperk waarin we ons bevinden, herdefiniëren consumenten en bedrijven wat het betekent om een ​​verantwoordelijk bedrijf te zijn.

Een eerlijke werkgever zijn, investeren in lokale gemeenschappen en producten maken om het welzijn van werknemers te waarborgen, zijn allemaal geweldige plekken om te beginnen. MVO moet van binnenuit beginnen en het geluk van uw personeel verzekeren is misschien wel de beste plek om te beginnen.

Maatschappelijk verantwoordelijk zijn betekent niet alleen af ​​en toe doneren aan een non-profitorganisatie, het betekent ook kijken naar de algehele impact van uw bedrijf en op zoveel mogelijk manieren positieve veranderingen aanbrengen.

duurzaam ondernemen (MVO) kostenbesparing

Voorbeeld van een MVO bedrijf

Google is niet alleen de grootste zoekmachine ter wereld maar ook een grote speler in het MVO-speelveld. In 2017 bereikte het zijn doelstelling van 100% hernieuwbare energie en is nu ’s werelds grootste zakelijke inkoper van hernieuwbare energie. Bovendien verstrekt Google subsidies aan verschillende initiatieven voor sociale impact.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de sleutel tot het creëren van een betere plek om te leven. Google heeft hier een schot in de roos: door hun faciliteiten vanaf de grond af te ontwerpen en te bouwen, werden functies aangepast met duurzaamheid in het achterhoofd en als resultaat werd 50% minder energie verbruikt dan het branchegemiddelde.

Geavanceerde koeltechnieken, slimme temperatuur-/verlichtingsregelingen en verminderde energie van de faciliteiten zijn slechts enkele van de inspanningen die Google heeft geleverd om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken.

Door aanzienlijke kosten te besparen, zich te onderscheiden van minder MVO-bewuste bedrijven en transparant te zijn over de prestaties ervan, heeft Google zichzelf niet alleen gepositioneerd als een zoekmachine, maar ook als een pionier op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Andere bedrijven met MVO

De LEGO Foundation is opgericht in 1986 en heeft sindsdien gewerkt om miljoenen kinderen te vermaken en te inspireren om te spelen en te leren. Ze zijn ook een van de meest opvallende voorbeelden van uitstekend MVO. In de voetsporen van Google werkt The LEGO Group aan 100% hernieuwbare energie in 2030.

Met het nastreven van hun doelen om een ​​betere wereld voor kinderen te creëren, heeft LEGO zich ook publiekelijk gecommitteerd aan ethische arbeidspraktijken en hoge normen voor gezondheid en veiligheid in hun fabrieken. Maar misschien is de grootste stap die LEGO heeft gezet om een ​​duurzame toekomst op te bouwen de overstap van niet-duurzaam plastic naar suikerriet voor hun tijdloze speelgoed. Het bedrijf is openbaar geweest over zijn inspanningen om milieuvriendelijke alternatieven voor materiaal en verpakking te vinden.

De nieuwe legostenen zijn al uitgerold en gemaakt van 100% duurzaam gewonnen suikerriet. Ze zien eruit en voelen hetzelfde aan als de oude lego stenen en het bedrijf is van plan om de meeste producten tegen 2030 te vervangen door suikerrietplastic.

Door de kracht van verbeeldingskracht en spel is een van de belangrijkste missies van LEGO “een betere, mooiere wereld creëren die onze kinderen kunnen ontvangen. En wat is een betere manier om de stelling waar te maken dan verantwoordelijkheid te nemen voor het milieu door middel van duurzame veranderingen?

Bedrijven met MVO

Ook de Walt Disney Company is een typisch MVO bedrijf. Een grote focus voor Disney is vrijwilligerswerk: een jaar lang gaven ze een miljoen gratis toegangskaarten weg aan een miljoen mensen in ruil voor een dag vrijwilligerswerk. Het bedrijf geeft ook om milieueducatie en verspreidt het bewustzijn via de Disneynature-documentaires. De winst van deze films ging naar het planten van meer dan drie miljoen bomen in het bedreigde Regenwoud van Brazilië, evenals 50.000 hectare savanne in Zuid-Afrika.

Een sleutelfactor voor maatschappelijk verantwoord ondernemen is de bescherming van het milieu. Een van de hoofddoelen van het bedrijf is het verminderen van afval en emissies. Het is actief bezig met het terugdringen van manieren om afval in pretparken en resorts te verminderen.

MVO bedrijven in Nederland

MVO bedrijven in Nederland zijn veranderd over hoe ze zichzelf runnen en hoe hun klanten hen zien. Goed zaken doen is niet meer genoeg. Kwaliteitsproducten zijn niet langer het enige waar consumenten naar op zoek zijn wanneer ze beslissen waar ze hun aankopen doen.

Verantwoordelijkheid en duurzaamheid zijn de kern geworden van wat klanten zoeken in een bedrijf, dus het is tijd om die van u te laten tellen. MVO is van cruciaal belang om mensen in nood te helpen voorzien, ons milieu te beschermen en ethische keuzes te maken.

Mvo grote bedrijven

Het managen van de gehele MVO-strategie is een flinke klus. U kunt subsidieprogramma’s uitvoeren, schenkingen doen, donaties of uiteraard aan schone lucht door het planten van de unieke bomen in de buitenfilterprojecten van Viridi Air.

Het implementeren van MVO-initiatieven en -programma’s in Mvo (grote) bedrijven kan een positieve impact hebben op de gemeenschap, het welzijn van werknemers en het milieu. Laten we allemaal leren van deze topbedrijven die de weg vrijmaken voor zinvol maatschappelijk verantwoord ondernemen.