Als ik mijn telefoon opneem hoor ik direct een enthousiaste ondernemer (Job Verschoor) die al gezien heeft dat ik uit Etten-Leur kom. Hij komt er ook wel eens. Zo begint ons gesprek. En daar houd ik van.
Na een tijdje probeer ik het gesprek op te pakken waarvoor we zouden bellen. Ik sta inmiddels op de speaker en Marcel Klomp (management lid van Abalco) schuift ook aan.
“..wat doet Abalco Group precies?..” vraag ik hen want eerlijkheidshalve kende ik ze (nog) niet.
“..we zijn een brede duurzame dienstverlener voor koel, en warmte technische installateurs op componentniveau voor o.a. coaten, industrieel reinigen, revisie, renovatie, upgraden (vervangen onderdelen) van HVAC
gerelateerde zaken. Bij het upgraden moet je denken aan mechanische componenten die we energiezuiniger maken. Duurzaamheid en schone lucht staat centraal in ons bedrijf en dienstverlening.
We gebruiken zelf zo min mogelijk milieubelastende producten en in ons eigen bedrijf zijn de 3 panden/hallen voorzien van zonnepanelen en rijden we zo veel mogelijk met elektrisch vervoer (heftrucks) maar ook
de personenauto’s. Ons klantenbestand is heel divers gezien we veelal voor Multinationals / Installateurs werken, met andere woorden voeren we onze disciplines uit bij de klant van onze opdrachtgever.
De dienstverlening die vaak plaats vindt zijn: Technische reinigingswerkzaamheden conform HACCP/BRC/IFS e.t.c. wet en regelgeving in de voedingsmiddelen industrie. Revisie en renovatie werkzaamheden
In de HVAC sector en het volledig ontzorgen van koeltorens en verdampingscondensors ook in de toekomst chemievrij ! Als we een aanvraag krijgen die in onze optiek (kennis/praktijkervaring) duurzamer kan en minder belastend voor het milieu zal zijn zullen we dit altijd bij de klant adviseren. Met onze brede duurzame kennis en achtergrond kunnen we bedrijven veel verder helpen dan uitsluitend het oplossen van de klantvraag…”
Geboeid zit ik te luisteren en vind het geweldig hoe Abalco verduurzaming, schone lucht en vergroening door de bloedvaten van het bedrijf heeft lopen. Een voorbeeld zijn ze. Ik vraag hem of ze tips hebben voor andere bedrijven die nog niet zo duurzaam en schoon zijn.
“..begin er mee want je zult uiteindelijk gewoon moeten. Stop niet je kop in het zand. Het kan ook in kleine stapjes! Maar begin ermee nu zijn er bovendien nog gunstige subsidies. Weet dat het ook veel oplevert! Imago, maar ook in het behouden en krijgen van nieuwe klanten (o.a. aanbestedingen). Door nu ook Viridi Air partner te worden dragen we zelf ook nog actief bij aan schone lucht met duurzame vergroening in de Viridi Air buitenfilterprojecten. Met het Schone Lucht-label en Schone Lucht-certificaat kunnen we dit ook actief uitdragen naar onze klanten..”
Ik vind dit een fantastische visie en de moeite die zij steken in een duurzame toekomst is in mijn optiek ook qua winstgevendheid zeer interessant. Ik doe namelijk eerder zaken met bedrijven die een schone, groene en duurzame visie hebben.
Prijs speelt dan een kleinere rol (terwijl mijn moeder een Zeeuw is..).
Hoe zie jij dit?