Auto’s worden alleen maar minder zuinig ten opzichte van de officiële fabrieksopgave’

“….De CO2-uitstoot van auto’s in de Europese Unie is gemiddeld meer dan 14 procent hoger dan fabrikanten beweren. Dat betekent een toename van 6,1 procent ten opzichte van 2018, zo heeft de Council on Clean Transportation becijferd. De kloof tussen officiële cijfers en de werkelijkheid wordt dus steeds groter, zo bleek toen onderzoekers van de Council on Clean Transportation (ICCT) de officiële emissiecijfers van de fabrikanten vergeleken met het praktijkverbruik van ruim 160.000 personenauto’s. Het instituut gebruikte daarvoor de gegevens die Duitse consumenten via het online platform Spritmonitor.de rapporteerden. Toen het ICCT in 2018 dezelfde vergelijking maakte, lag het praktijkverbruik ‘slechts’ 8 procent hoger. Uit officiële cijfers blijkt dat het brandstofverbruik en de CO2-emissiewaarden van personenauto’s in de Europese Unie (EU) tussen 2018 en 2022 met ongeveer 7,3 procent zijn gedaald, maar in de praktijk gaat het om een daling van slechts 2,3 procent. De ICCT roept de EU op om een correctiemechanisme in te voeren, zodat de vooruitgang die autofabrikanten hebben geboekt bij het halen van de emissiedoelstellingen nauwkeurig kan worden beoordeeld. Op die manier kunnen consumenten beter inschatten hoeveel brandstof een nieuwe auto waarschijnlijk zal verbruiken. Fabrikanten bepalen officiële CO2-emissiewaarden in laboratoriumtests. Na het dieselgate-schandaal – toen bleek dat sommige automerken software gebruikten om deze tests opzettelijk te vervalsen – werd de standaard testprocedure bijgewerkt. De New European Driving Cycle-procedure – die tot 33 procent lagere resultaten opleverde dan de werkelijke cijfers en er grotendeels niet in slaagde de te lage emissies van fabrikanten op te sporen – werd vervangen door de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, oftewel de WLTP-norm. Hoewel de WLTP-resultaten dichter bij de praktijkcijfers liggen, heeft de ICCT nu vastgesteld dat de kloof met 80 procent is gegroeid sinds de WLTP vijf jaar geleden werd geïntroduceerd. De verschillen tussen de onderlinge merken zijn eveneens aanzienlijk. Merken van de Volkswagen Group, waaronder Audi en Volkswagen, laten een verschil van 12 procent met de werkelijkheid zien. Bij Hyundai en Opel loopt dat op tot respectievelijk 20 en 21 procent. Mercedes doet het het minst slecht met een verschil tussen theorie en praktijk van 11 procent. Omdat de EU zelf ook vindt dat het verschil tussen het opgegeven verbruik en de praktijk te hoog wordt, moeten van alle personenauto’s die dit jaar voor het eerst apk-gekeurd worden de verbruiksgegevens worden uitgelezen en doorgestuurd worden naar de RDW. Die organisatie stuurt ze vervolgens door naar het Europees Milieuagentschap. Op die manier wil de EU kijken of auto’s ook na een aantal jaar nog steeds verbruiken wat de fabrikant opgeeft. Je mag als automobilist weigeren om deze gegevens af te staan. Het uitlezen en doorsturen van het praktijkverbruik geldt alleen voor auto’s en lichte bedrijfswagens die vanaf 1 januari 2021 in gebruik zijn genomen en heeft geen gevolgen voor de apk zelf……” (Bron: https://www.ad.nl/auto/autos-worden-alleen-maar-minder-zuinig-ten-opzichte-van-de-officiele-fabrieksopgave~a72765b4/)