CSRD: Geen administratief monster, maar een veranderproces

“….Sinds 2024 is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht in de Europese Unie (EU). Dit betekent een flinke verandering voor bedrijven als het gaat om rapporteren over duurzaamheid. Maar wat houdt het precies in en waarom is het relevant voor (toe)leveranciers in de foodretail? De CSRD verplicht bedrijven om in hun jaarverslagen niet-financiële informatie te delen, zoals gegevens over duurzaamheid. Dit gaat over hun impact op het milieu, sociale thema’s, personeelsbeleid, mensenrechten en bestuur – ofwel ESG-factoren (Environmental, Social, Governance). De richtlijn moet voor meer duidelijkheid en gelijkheid zorgen in rapportages, zodat bedrijven beter vergelijkbaar zijn in hun aanpak en impact op mens en milieu. Stakeholders zoals investeerders en consumenten kunnen dan betere keuzes maken op basis van duurzame strategieën van bedrijven. De nieuwe regels gelden onder meer voor grote bedrijven die aan minstens twee van de volgende criteria voldoen: meer dan 250 werknemers, een omzet boven de 50 miljoen euro, of een balanstotaal van meer dan 25 miljoen euro. FoodPersonality publiceerde de afgelopen maanden diverse artikelen over CSRD en aanverwante onderwerpen en stelde er een dossier over samen. Ook toeleveranciers die niet aan deze criteria voldoen kunnen te maken krijgen met de verplichtingen die volgen uit de CSRD, simpelweg omdat hun afnemers deze informatie opvragen. Hierdoor vallen veel toeleveranciers van de foodretail nu onder de CSRD en moeten zij voldoen aan strengere eisen. • Klimaatdoelen zijn schaars. Slechts een derde van de grote Nederlandse winkelketens heeft concrete klimaatdoelen. Beursgenoteerde bedrijven lopen vaak voorop. Toch blijft veel CO2-uitstoot van leveranciers buiten beeld, omdat bedrijven zich vaak richten op energiebesparing binnen hun eigen operaties; • Groothandels lopen achter. Ze hebben minder ambitieuze klimaatdoelen dan retailers en missen vaak de kansen die de klimaattransitie hen biedt. Vaak nemen ze alleen maatregelen als het verplicht is of om kosten te besparen. Ze zijn onvoldoende doordrongen van de mogelijkheden die de klimaattransitie hen biedt vanwege hun strategische positie in de keten; • Sociale impact wordt belangrijker. Het draait niet alleen om producten, maar steeds meer ook om de sociale impact. Bedrijven die hierop inspelen, winnen het vertrouwen van klanten, medewerkers en investeerders. Dat is niet alleen nu slim, maar ook voor de lange termijn. Foodretailbedrijven, maar ook hun klanten willen meer transparantie in de keten: waar komen producten vandaan? Onder welke arbeidsomstandigheden worden ze gemaakt? Hoe zit het met de CO2-uitstoot? Bedrijven die hierop antwoorden kunnen geven, winnen aan geloofwaardigheid…..” (Bron: https://www.foodpersonality.nl/fpwork/fpwork/18971/-ing-research-csrd-geen-administratief-monster-maar-een-veran)