“…..De Keck School of Medicine is nu voor het eerst in staat geweest om de bijdrage van de elektrische auto aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en daarmee de vermindering van ademhalingsproblemen te meten. “De overgang naar elektrische voertuigen zal naar verwachting aanzienlijke nevenvoordelen hebben voor de volksgezondheid, maar de meeste studies die zich tot nu toe hebben gericht op luchtkwaliteit en gezondheidseffecten zijn afkomstig van projecties in plaats van werkelijke gegevens,” aldus de onderzoekers. De studie van de Keck School of Medicine werd over meer dan 6 jaar uitgevoerd in heel Zuid-Californië, een periode waarin het aandeel elektrische auto’s steeg van 1,4 voertuigen per 1.000 inwoners tot 14,6. Conclusie: ademhalingsproblemen (zoals astma) zijn tegelijkertijd afgenomen met een vermindering van deze aandoeningen van -3,2% voor 20 nieuwe elektrische voertuigen geregistreerd per 1.000 inwoners. “Veranderingen op lokaal niveau kunnen de gezondheid van de gemeenschap verbeteren en kunnen een krachtig signaal geven naar het publiek en beleidsmakers”, aldus de studie. De voordelen van de overstap op elektrische auto’s zouden dus alle burgers ten goede komen en deze overgang zou daarom een belangrijk element zijn. Tochis het ook noodzakelijk om ervoor te zorgen dat deze overgang doordacht verloopt, merken de onderzoekers op. Want in arme wijken waar de elektrische auto minder (of niet) aanwezig is, zijn verbeteringen in luchtkwaliteit veel minder uitgesproken. Naast een sociale kloof, mag de elektrische auto dus zeker geen gezondheidskloof veroorzaken. Ook in België verspreidt de elektrische auto zich geleidelijk, terwijl oudere voertuigen stilaan worden uitgefaseerd. Het is duidelijk dat de effecten op de kwaliteit van de lucht die we inademen al aanzienlijk zijn. Tussen 2018 en 2022 zag Brussel (via de Celine-cel) een vermindering van 29% van stikstofoxiden (NOx) in Molenbeek, 31% in Elsene en 36% in Kunst-Wet in het centrum. Natuurlijk is niet alles perfect, want elektrische auto’s stoten ook deeltjes (PM 2,5) uit, via hun banden en remmen. Het aandeel elektrische auto’s maakt het nog niet mogelijk om te voorkomen dat de normen worden overschreden, maar er is vooruitgang. En zal nog meer vooruitgang komen, vooral in Brussel met het verbod op dieselmotoren vanaf 2030 en benzine in 2035…..” (Bron: https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/de-elektrische-auto-is-blijkbaar-goed-voor-onze-gezondheid)