De ventilatie op alle Bredase basisscholen op orde? Dat duurt in dit tempo nog decennia

“…..Een lege kleuterklas op basisschool de Horizon in Prinsenbeek. Na de verbouwing van vorig jaar heeft de school een hypermodern luchtkwaliteitssysteem. De ventilatie op alle Bredase basisscholen op orde? Dat duurt in dit tempo nog decennia. Op twee op de drie Bredase basisscholen is de luchtkwaliteit onvoldoende. Zonder extra geld duurt het decennia voordat dat is opgelost. ,,Kinderen zitten jaren in die lokalen, maar niemand vindt het belangrijk.” Als technisch conciërge Jan Jongeneel van de Horizon in Prinsenbeek de deur van de zolder opendoet glundert hij van trots. Achter die deur staat een enorme luchtkast met gigantische aan- en afvoerslangen. Dankzij die machine wordt het honderd jaar oude schoolgebouw sinds vorig jaar voorzien van frisse lucht. Ernaast, op een plat dak van de school, staat een warmtepomp die zorgt voor de verwarming van de klaslokalen. ,,We hebben nog wel een cv-ketel voor als het heel koud is, maar die is nog nooit aan geweest”, zegt Jongeneel. ,,Als Breedsaam straks ook nog de zonnepanelen op het dak heeft gelegd, is onze school bijna energieneutraal.” Basisschool de Horizon in Prinsenbeek is een van de negen scholen die afgelopen jaar is geholpen in het ventilatie-offensief van Breedsaam. Breedsaam is de organisatie die verantwoordelijk is voor alle basisschoolgebouwen in de gemeente Breda. Dankzij de coronapandemie staan ventilatie en binnenklimaat er bovenaan de agenda, net zoals in Den Haag. Donderdag praat de Tweede Kamer met minister Dennis Wiersma (Onderwijs, VVD) over schoolgebouwen. ,,Er is een subsidieregeling in het leven geroepen waarmee de overheid ongeveer 30 procent van de kosten van een nieuw luchtsysteem voor haar rekening neemt”, legt Breedsaam-directeur Flip Verwaaijen uit. ,,Maar in een oud pand heb je het bij zo’n systeem al gauw over een miljoen euro. Wij hebben de zeven ton die we per school moeten bijleggen ook niet zomaar ergens liggen.” Dit jaar sprong de gemeente Breda bij, waardoor de negen scholen met de slechtste luchtkwaliteit een nieuw ventilatiesysteem kregen. Laatst heeft een leerkracht alle kinderen maar naar buiten gestuurd. Het lukte gewoon niet om de luchtkwali­teit goed te krijgen. Verwaaijen, die lang in het bedrijfsleven heeft gewerkt, was verbaasd over wat hij aantrof in het onderwijs. ,,Als je in het bedrijfsleven een verbouwing gaat doen, dan wordt een ventilatiesysteem altijd meegenomen. Maar in het onderwijs is dat decennialang niet gebeurd.” Hoe dat kan? Verwaaijen moet er even over nadenken. ,,Gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor de huisvesting van basisscholen, hebben iets gehad van: wij weten wel hoe we scholen moeten bouwen. We doen het al decennia zo, dus waarom zouden we dat aanpassen? De constatering is dus vooral geen verwijt aan scholen. Het is een gele kaart voor de vele gemeenten”, zegt hij. Van dat decennialange beleid plukken de scholen nu de wrange vruchten. Uit onderzoek in opdracht van Koninklijke Bouwend Nederland bleek dat de helft van de schoolgebouwen in Nederland niet meer voldoet aan ventilatie-, duurzaamheids- of gezondheidseisen. Volgens Verwaaijen van Breedsaam is de situatie in Breda niet veel beter. Hij geeft aan dat bij grofweg een derde van de zeventig schoolgebouwen de luchtkwaliteit nu op orde is. Dat is inclusief de negen scholen waar dankzij geld van de gemeente een nieuwe luchtinstallatie is geplaatst. Bij twee derde van de scholen is de luchtkwaliteit niet op orde. Een van die scholen is katholieke basisschool De Weerijs in de Bredase wijk Haagpoort. Daar staat al weken de verwarming aan en het raam open, zegt directeur Monique van der Schoot. Zeker in deze tijden is dat een flinke kostenpost. ,,We kijken wel hoe we kunnen besparen”, zegt ze, ,,maar in dit oude gebouw is dat nauwelijks mogelijk.” Ook De Weerijs zit in een gebouw van voor de Tweede Wereldoorlog. De lokalen zijn er hoog, wel een meter of vier. ,,Dat is voor het akoestiek heel slecht”, zegt directeur Van der Schoot. Daarom zijn er in de loop der jaren verlaagde plafonds geplaatst. Het gevolg daarvan is dat de klapramen bovenin de lokalen niet meer goed open kunnen. Alle frisse, koude lucht valt meteen na het raam naar beneden en verspreidt zich niet door het lokaal.” ,,We hebben hier nu CO₂-meters hangen. Leraren moeten die in de gaten houden en als het niveau te hoog wordt proberen te ventileren.” Dat lukt niet altijd. ,,Laatst heeft een leerkracht alle kinderen maar naar buiten gestuurd. Het lukte gewoon niet om het op een acceptabel niveau te krijgen.”…..” (Bron: https://www.bndestem.nl/breda/de-ventilatie-op-alle-bredase-basisscholen-op-orde-dat-duurt-in-dit-tempo-nog-decennia~a73f7a36/)