“…..Tegenwoordig is duurzaamheid een onderwerp waar veel mensen zich mee bezighouden en ook iets waar bedrijven graag meer mee willen doen. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en door duurzame bedrijfspraktijken te implementeren, draag je je steentje bij aan het milieu, maar versterk je ook de reputatie van je merk en creëer je nieuwe marktkansen. In deze blog zullen we dieper ingaan op het belang van duurzaam ondernemen en hoe je je huidige werkwijze makkelijk kunt omzetten in duurzame praktijken. Wanneer je milieuvriendelijk wilt ondernemen, is het belangrijk om eerst de bewustwording binnen je organisatie te vergroten. Zo kun je uitleggen wat de milieueffecten van huidige bedrijfspraktijken zijn en op welke manier je dit duurzamer wilt maken. Bied bijvoorbeeld trainingen aan over het belang van recycling of andere zaken gerelateerd aan je bedrijf. Het creëren van een cultuur van duurzaamheid begint bij het uitleggen over wat de impact is op het milieu en de maatschappij van bepaalde acties. Dit kun je ook doen door bewustwordingscampagnes te organiseren, bijvoorbeeld workshops en seminars. Of laat polsbandjes bedrukken met je logo om samen mee te doen aan een hardloopwedstrijd om aandacht mee te geven aan het milieu. Hiermee vergroot je de kennis en interesse van je werknemers en inspireer je ze om positieve veranderingen door te zetten. Het is ook belangrijk om regelmatig updates te geven over de voortgang van jullie duurzaamheidsinitiatieven en successen te vieren om de motivatie hoog te houden. Zo creëer je een gevoel van trots en betrokkenheid wat erg belangrijk is om iets te kunnen veranderen. Een belangrijk aspect bij duurzaam ondernemen is het minimaliseren van afval. Zorg ervoor dat er gerecycled kan worden en moedig werknemers aan om herbruikbare artikelen mee te nemen. Ook kun je hier zelf een rol in spelen, zo kun je bijvoorbeeld koffiebekers bedrukken en geven aan iedere werknemer, om verspilling te voorkomen. Zo heeft iedereen een eigen herbruikbare koffiebeker die ze opnieuw kunnen gebruiken. Op deze manier kun je je merk promoten en bijdragen aan het verminderen van afval. Daarnaast kan het implementeren van energie-efficiënte praktijken ook een grote rol spelen in duurzaam ondernemen. Zo kun je LED-verlichting installeren en investeren in apparaten die energiezuinig zijn. Denk hierbij aan waterkokers of vaatwassers die zo duurzaam mogelijk zijn. Om echt impact te kunnen maken, is het belangrijk om samen te werken met leveranciers en partners om duurzame oplossingen te ontwikkelen en te implementeren. Streef dan ook naar samenwerkingen met leveranciers die zich inzetten voor milieuvriendelijke productieprocessen en gebruik duurzame materialen en verpakkingen in je eigen productaanbod. Daarnaast wil je natuurlijk ook de reputatie van je bedrijf en je merk versterken. Zo kun je maxilia relatiegeschenken bedrukken die duurzaam zijn en de boodschap en kernwaarden van je merk uitdragen. Denk hierbij aan herbruikbare waterflessen of notitieboekjes van gerecycled papier. Deze kun je bedrukken met je bedrijfslogo en eventueel een gepersonaliseerde boodschap als je deze cadeau geeft aan een zakenpartner of aan een klant. Door relatiegeschenken op deze manier in te zetten, kun je niet alleen je waardering tonen aan klanten en partners, maar ook je inzet voor duurzaamheid benadrukken en een positieve impact hebben op het milieu…..” (Bron: https://www.duurzaamnieuws.nl/duurzaam-ondernemen-zo-doe-je-dat/)