“……Om duurzaamheid te stimuleren moet je weten voor welke CO2-uitstoot je bedrijf direct en indirect verantwoordelijk is. Door data uit je hele supply chain te verzamelen en te organiseren kun je op duurzaamheidsdoelen sturen en je klanten milieuvriendelijke opties bieden. De afgelopen jaren verschoof de focus van de consument veelal in de richting van het kopen bij merken die duurzaamheidspraktijken hebben geïmplementeerd. Op basis van deze observatie laten retail- en e-commercebedrijven zich publiekelijk meer uit over hoe ze productie- en bedrijfspraktijken toepassen die milieuvriendelijker zijn.
Maar publiekelijke betrokkenheid is slechts de eerste stap, en om de duurzaamheidsdoelstellingen die veel bedrijven en merken voor zichzelf hebben gesteld daadwerkelijk te bereiken, moeten de ontwikkelingen adequaat worden gemeten en gecontroleerd. Zoals de befaamde management consultant Peter Drucker ooit zei: “if you can’t measure it, you can’t manage it”. Ondernemers moeten streven naar een vermindering van CO2-uitstoot op drie verschillende niveaus. Ten eerste op het directe niveau, dat wil zeggen: de uitrusting van het bedrijf. Ten tweede op het indirecte niveau, zoals de productie van elektriciteit of stoom die wordt geproduceerd als restproduct. En tot slot, op het indirecte niveau stroomopwaarts en stroomafwaarts van de supply chain van het bedrijf, om rekening te houden met alle bijdragen die verband houden met de activiteit van het bedrijf……” (Bron: https://www.emerce.nl/achtergrond/duurzaamheid-in-e-commerce-begint-met-heldere-data-over-je-co2-voetafdruk)

2 gedachten over “Duurzaamheid in e-commerce. Ken je CO2 voetafdruk”
Reacties zijn gesloten.