EU-ONDERZOEK: UITSTOOT AUTO’S VEEL HOGER DAN GEDACHT

“….Auto’s stoten in de praktijk aanzienlijk meer CO2 uit dan op papier, zo concludeert de Europese Rekenkamer. Daarom voldoen ze eigenlijk niet aan de wettelijke eisen die de EU stelt. Sinds 2021 mogen nieuwe personenauto’s in de EU gemiddeld maximaal 115 gram CO2 per kilometer uitstoten. Op papier hebben autofabrikanten dat doel gehaald, maar in de praktijk stoten auto’s nog zo’n 20 procent meer uit. Dat concludeert de Europese Rekenkamer in een nieuw rapport. Dat komt doordat automobilisten in de echte wereld ander rijgedrag vertonen dan wordt nagebootst in het lab. De EU-rekenmeesters baseren zich in hun berekeningen op informatie die de Europese Commissie sinds 2021 verzamelt. Vanaf dat jaar wordt in alle nieuwe auto’s het totale brandstofverbruik geregistreerd, waardoor het mogelijk is om tijdens onderhoud te controleren hoe efficiënt ze werkelijk zijn. Volgens de Europese Rekenkamer is de huidige testcyclus al een stuk realistischer dan eerder, maar auto’s stoten in het echt dus nog altijd meer uit dan in een testsituatie. Dat geldt overigens meer voor benzineauto’s (23,7 procent) dan voor diesels (18,1 procent). Plug-in hybride auto’s spannen de kroon: die stoten in de praktijk maar liefst 3,5 keer zo veel uit als fabrikanten beloven. Dat komt doordat er veel minder elektrisch mee wordt gereden dan is aangenomen bij het opstellen van de efficiëntiecijfers. Dat geldt overigens vooral voor zakelijk gebruikte auto’s: als de baas de brandstof betaalt, is er voor medewerkers nauwelijks reden om de batterij op te laden. Voor het eind van 2026 moet de Europese Commissie bepalen hoe de ‘echte’ uitstootcijfers kunnen worden gebruikt om de laboratoriumtests te verbeteren en de CO2-standaarden in de toekomst te verbeteren…..” (Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/eu-onderzoek-uitstoot-autos-veel-hoger-dan-gedacht/)