“……Bij de nieuwe, strengere Euro 7-norm voor auto’s worden stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals fijnstof veroorzaakt door bandenslijtage en remmen, voor het eerst in nieuwe voertuigen gereguleerd. Dat betekent dat autofabrikanten koortsachtig op zoek zijn naar oplossingen. Volgens de nieuwe richtlijn mogen auto’s straks slechts minder dan zeven milligram fijnstof per kilometer uitstoten, ongeacht of die nu afkomstig zijn uit de uitlaat of via de banden of remmen in de lucht terechtkomen. Dat is goed voor de gezondheid van mens én dier. Want een groot deel van de microplastics in de oceanen blijkt afkomstig van slijtage van autobanden. Het gaat bij dat fijnstof om PM10, dat zijn deeltjes met een diameter kleiner dan tien micrometer. Weliswaar duurt het nog een paar jaar voor Euro 7 wordt ingevoerd, maar voor de auto-industrie staat dat gelijk aan overmorgen. Er ligt een wetsontwerp van de Europese Commissie met als deadline 1 juli 2025. Volgens veel autofabrikanten zou dat een catastrofe betekenen voor de sector. Onder andere Volkswagen vroeg de Europese Commissie de uitstootnorm later in te voeren dan gepland. Indien de EU vasthoudt aan de huidige planning om de Euro 7-normen medio 2025 in te voeren, kan dit volgens VW leiden tot maandenlange productiestops voor meerdere modellen. Autofabrikanten hopen en verwachten een introductie in 2026 of 2027 en verwijzen naar lopende discussies in het Europees Parlement. Autofabrikanten hebben hun hoop gevestigd op een bedrijf als HPL Technologies, dat een lasercoatingproces heeft ontwikkeld dat de vorming van fijn remstof tot 90 procent moet verminderen. ,,Dat doen we door een standaard remschijf van grijs gietijzer te voorzien van een lasercoating”, zegt hij in een interview met Automobilwoche. ,,Deze wordt vervolgens geslepen en voorzien van een standaard corrosiebescherming. Daarna is deze klaar voor inbouw in een voertuig.”. Omdat de machinaal bewerkte remschijven in de toekomst nauwelijks zullen slijten, zijn speciale, op de coating afgestemde remblokken nodig. Om dit te bereiken werkt HPL samen met diverse remblokfabrikanten. Utsch is ervan overtuigd dat het remblok waarschijnlijk slechts marginaal duurder zal zijn. ,,De extra kosten voor het coaten en afwerken van de remschijven zullen tussen de tien en 70 euro duurder zijn dan conventionele remsystemen”, aldus Utsch. Het Duitse filterbedrijf Mann + Hummel hanteert een andere, meer klassieke aanpak. Samen met partner Hitachi Astemo heeft de filtratiespecialist een ‘passief remstofdeeltjesfilter met metaalvezelvlies’ ontwikkeld. Dit filter bevindt zich direct op de remklauw en vangt de deeltjesemissie bij de rem op. Het filter kan worden aangepast aan verschillende remgroottes en -concepten. De pre-serietests zijn inmiddels voltooid…..” (Bron: https://www.ad.nl/auto/laserbewerkte-remschijven-en-filter-met-metaalvezelvlies-zo-vangt-jouw-auto-straks-remstof-af~a17884e6/)