“….Albert Heijn vermeldt sinds 16 april 2024 de CO2e-uitstoot op huismerkproducten. Hierdoor zou je volgens de supermarktketen meer inzicht hebben in het effect van verschillende producten op het klimaat. Is dat echt zo? En maak je er ook bewustere keuzes door? Doe je boodschappen bij de Albert Heijn? Dan kun je sinds 16 april 2024 de CO2e-uitstoot op kip, varken, eieren, zalm en vega-producten van het Albert Heijn huismerk zien staan. Op de verpakkingen van deze producten staat een wolkje met daarin de CO2e-uitstoot per kilogram product. Albert Heijn maakt het hiermee, naar eigen zeggen, makkelijker om te begrijpen wat het effect is van verschillende soorten eten en drinken op het klimaat. Maar of dat ook echt zo is, is volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels nog maar de vraag. “Zo’n getal zegt heel veel mensen niet echt iets”, legt hij uit. “Is 2,7 kilogram CO2e-uitstoot net zo veel als je ritje met de auto naar de supermarkt? Is het veel meer? Veel minder? Je weet het eigenlijk niet.” Daarom is het volgens Wessels niet zo dat de gemiddelde consument nu ineens veel duurzamere keuzes gaat maken. Als jij zin hebt in biefstuk koop je waarschijnlijk gewoon een biefstuk, ongeacht het getal in het CO2e-wolkje…..” (Bron: https://radar.avrotros.nl/artikel/maak-je-een-duurzamere-keuze-als-de-co-2-uitstoot-wordt-vermeld-op-producten-60461)