Maken diesels de buitenlucht echt schoner of is dat een broodje aap?

“…..We komen hem nog geregeld tegen als argument in de reacties onder een artikel: moderne diesels zouden de lucht juist schoner maken. Ze zouden functioneren als een soort rijdende Dyson-luchtreinigers. De bron van deze uitspraak is een onderzoek van Emission Analytics uit 2019 dat toen uitgebreid toegelicht is in het nieuws, maar niet elke bron was even scheutig met de nuances in het artikel. Het het liefst citeren mensen alleen de titels. Dus: maken moderne diesels de lucht echt schoner? Voor de duidelijkheid: er is geen nieuw onderzoek gedaan, we pakken alleen even het oude onderzoek aan, omdat zoveel mensen het onderzoek nog met enige regelmaat citeren. We gaan er ook niet flauw omheen praten en zullen gelijk de conclusie geven: als er heel veel fijnstof in de buitenlucht is, kan het filter in de dieselauto een deel van het fijnstof opvangen. Maar: dit filter raakt vol en tijdens het reinigingsproces komt er weer veel fijnstof vrij. Het klopt dus deels. Als jij nu je dieselauto in de woonkamer parkeert, dan zal de luchtkwaliteit dus niet toenemen. Bovendien gaat het hier om zogenoemde Euro 6d-motoren. Dit is de nieuwste generatie diesels. Als jij een oude 1.9 TDI uit 2000 hebt, dan weet je zeker dat je niets schoner maakt dan het al was. De test werd in Stuttgart uitgevoerd met een BMW 740d, een Citroën C5 Aircross BlueHDi, een Kia Optima Sportswagon CRDi en een VW Tiguan TDI. De uitstoot van de moderne diesels was 10.000 fijnstofdeeltjes per vierkante centimeter. Ook als het druk was in Stuttgart en het verkeer de buitenlucht naar de 50.000 fijnstofdeeltjes trok, bleven de uitlaten 10.000 deeltjes uitblazen. Tijdens de spits werd de lucht eventjes schoner door de diesels. Maar let op: we hebben het hier alleen maar over fijnstof. Een diesel stoot ook nog CO2, zwavel en stikstofoxiden uit. En die wil je ook niet per se hebben. Op een gegeven moment zit het filter alleen vol met fijnstof en moet er geregenereerd worden. Dit doet de auto door extra diesel in te spuiten en het filter flink te verwarmen. Op dat moment kwamen er kort 200.000 deeltjes per vierkante centimeter uit de uitlaat. Onder de streep zal dit nog altijd beter zijn dan géén filter, maar honderd procent schoon is een diesel natuurlijk nooit. In het kort: bij vervuilde gebieden kan de lucht iets schoner worden, áls het filter goed werkt…..” (Bron: https://topgear.nl/autonieuws/maken-diesels-de-buitenlucht-echt-schoner-of-is-dat-een-broodje-aap/)