RIVM: extra maatregelen nodig voor schone lucht langs snelwegen bij Schiphol en IJmuiden

“….Het kabinet hoeft geen draconische plannen te maken om in 2030 aan strengere Europese eisen voor een schone lucht te voldoen. Wél moet er meer worden gedaan langs snelwegen bij Schiphol en Tata Steel in IJmuiden, schrijft het RIVM woensdag in een rapport. Door de eisen aan de luchtkwaliteit aan te scherpen wil de Europese Commissie de gezondheid van Europeanen vanaf het jaar 2030 flink verbeteren. Het aantal gevallen van luchtwegaandoeningen als astma en COPD moet omlaag. Het RIVM rekende afgelopen maanden door wat Nederland moet doen om aan de nieuwe eisen te voldoen. De conclusie luidt dat ons land een eind op weg is. In 98 procent van ons land kunnen de nieuwe Europese limieten met de huidige regels en maatregelen worden gehaald, valt te lezen in het rapport ‘Gevolgen van de voorgestelde Europese luchtkwaliteitsrichtlijn voor Nederland’. Maar op drie plekken moet er wel meer gebeuren: langs snelwegen, bij Schiphol en bij Tata Steel in IJmuiden. Zo moeten de emissie langs drukke snelwegen met 10 procent omlaag, schrijft het RIVM.
Meer elektrische auto’s. Er zijn verschillende maatregelen mogelijk om dit voor elkaar te krijgen, zegt RIVM-onderzoeker Rob Maas, tevens een van de auteurs van het rapport. Ze zijn veelal al in voorbereiding op de diverse ministeries. Meer elektrische auto’s in 2030 bijvoorbeeld. “Het kabinet wil nu dat 16 procent van ons wagenpark dan elektrisch is. Als je er in slaagt dat percentage naar 25 procent op te hogen, voldoet Nederland aan de eisen voor minder uitstoot van fijnstof, CO2 en stikstofdioxide langs snelwegen. Voor de lucht rond Schiphol zijn er meerdere opties, licht Maas toe. “Uiteraard kun je het aantal starts en landingen verlagen, maar dat is voor een betere luchtkwaliteit niet eens per se nodig. Schiphol kan om te beginnen alle grondvoertuigen elektrisch maken. Vliegtuigen gebruiken daarnaast als ze stilstaan nog vaak stroom uit een eigen generator, die op kerosine werkt. “Als alle vliegtuigen elektriciteit van Schiphol zouden gebruiken, scheelt dat ook aanzienlijk. Met die laatste twee maatregelen ben je er voor een heel eind, hebben wij berekend. Rond IJmuiden dienen de productieprocessen van Tata Steel schoner en duurzamer te worden. “Daar liggen eveneens plannen voor. Als ze doorgaan, dan kan ook aan de nieuwe Europese luchtkwaliteitseisen worden voldaan. Uiteraard is dat aan het kabinet. RIVM-onderzoeker Maas is echter redelijk optimistisch. ,,Op papier is het allemaal te doen.” Hij wijst er op dat het kabinet de duurzaamheidsdoelen al heeft aangescherpt. De 45 procent CO2-reductie in 2030 is in het coalitieakkoord tussen VVD, CDA, D66 en CU verhoogd naar 55 tot 60 procent. Die extra reductie halen komt ook de luchtkwaliteit ten goede. Wel zou er nog politiek gesteggeld kunnen worden over het tijdspad van de extra CO2- en stikstofreductie. “De boeren eisen dat de industrie en het vliegverkeer ook hun steentje bijdragen aan een lagere stikstofuitstoot. Als zij meer respijt krijgen en pas in 2035 aan de eisen hoeven te voldoen, kan dat ook gelden voor de CO2-reductie. Zulke vertraging heeft dan ook weer effect op de luchtkwaliteit. “Het is aan het kabinet en de Tweede Kamer om daar over te besluiten,” stelt Maas. “Als RIVM kunnen we natuurlijk niet alle bestuurlijke overwegingen in onze modellen meenemen……” (Bron: https://www.parool.nl/nederland/rivm-extra-maatregelen-nodig-voor-schone-lucht-langs-snelwegen-bij-schiphol-en-ijmuiden~b817e047d/?)