
Zoals je vast wel weet stoten veel aangedreven dieselmotoren schadelijke stoffen uit zoals NOx en roet. Niet goed voor het milieu en de mens. Viridi Air heeft een partner Drive Line Systems BV (DLS) die bedrijven helpt om die uitstoot te reduceren. Met een innovatieve emissietechniek. Ik ben benieuwd wat voor klanten zij hebben en waar de technologie wordt toegepast en spreek hierover met Ronald Gideonse: “…een goed voorbeeld is J. Veldhuizen B.V.
Een groot deel van het gereedschap en de machines die Veldhuizen gebruikt zijn elektrisch (shovels, graafmachines, trilstamper, bandenzaag en trilplaat). Zelfs het transport van dit materieel wordt volledig elektrisch uitgevoerd. Op sommige locaties is het echter niet mogelijk om te werken met elektrische machines en is Veldhuizen aangewezen op traditionele dieselmachines. Om toch nog schoner te kunnen werken heeft Veldhuizen ervoor gekozen om een van hun mobiele graafmachine te verduurzamen. De graafmachine heeft een Stage IV motor die al is voorzien van een SCR-systeem wat de stikstofemissies (NOx) van de motor reduceert. DLS heeft de machine nu ook voorzien van een retrofit DPF-filter van HJS Emission Technology. Dit dieselpartikelfilter, of roetfilter, zorgt voor een reductie van de roetuitstoot van meer dan 99%. Hierdoor voldoen de uitstootwaardes van de mobiele graafmachine nu aan Stage V niveau. Het roetfilter waar Veldhuizen voor heeft gekozen is voorzien van een automatische regeneratiefunctie, waarbij het opgevangen roet in het filter wordt omgezet tot as. Hiervoor is het belangrijk dat de temperatuur van het uitlaatgas hoog genoeg is. Om deze temperatuur te garanderen is het roetfilter geïsoleerd. Op een display in de cabine van de graafmachine kan de machinist de status van het systeem zien….”
Ik ben eigenlijk best wel verrast hoe #duurzaam en schoon dit bedrijf al werkt en ben blij dat mocht het niet lukken op elektrische basis er altijd nog is om de uitstoot op te vangen.