Studente Nora verkoopt ‘schone lucht’ om luchtvervuiling onder de aandacht te brengen

“….Studente Nora (23) heeft een bijzonder product op de markt gebracht: flesjes ‘schone lucht’. Met dit creatieve concept wil ze mensen bewust maken van de schadelijke effecten van luchtvervuiling. De flesjes parfum zijn niet zomaar een gimmick; ze bevatten daadwerkelijk ‘schone lucht’, of eigenlijk het idee ervan. De vraag die Nora stelt is simpel maar krachtig: “Hoe ruikt schone lucht eigenlijk?” De prijs van een flesje parfum is gebaseerd op de jaarlijkse gezondheidskosten die Nederland per persoon kwijt is door luchtvervuiling. En dat bedrag is niet mis: je betaalt maar liefst €1.170 voor een flesje parfum, mits je geluk hebt. Als de luchtkwaliteit morgen nog slechter is, kan het flesje zomaar €2.000 kosten. Over de prijs zegt Nora zelf: “Ja, het is duur, maar er moet nu iets gebeuren voordat het ons zelf te duur komt te staan.” Er zijn slechts 500 flesjes beschikbaar, elk uniek omdat ze een stukje bevatten van Nora’s grote onderzoeksposter. Ze knipt de poster in kleine stukjes en je kunt zelf kiezen welk onderdeel je wilt hebben. Dit maakt ieder flesje een uniek kunstobject, een stukje van Nora’s onderzoek en haar oproep tot actie. Nora’s project draait om meer dan alleen het flesje. Op haar website presenteert ze het flesje als een luxeproduct, waarvan de prijs afhankelijk is van de luchtkwaliteit van die dag. Hoe viezer de lucht, hoe duurder het flesje. Datavisualisaties op de website verduidelijken het verhaal van luchtvervuiling en maken het onzichtbare probleem zichtbaar. “Het flesje parfum los zegt nog niet zoveel,” legt Nora uit. “Maar zodra mensen mijn research poster en mijn website bekijken, snappen ze het. Ik wil een statement maken en mensen motiveren om in actie te komen.” Haar boodschap is duidelijk: schone lucht is een luxe die niet voor iedereen (of eigenlijk; bijna niemand) beschikbaar is, en dat moet veranderen. Nora doneert de opbrengst van het project aan Milieudefensie, omdat zij echt verschil maken en grootschalige acties ondernemen. Hiermee draagt ze niet alleen bij aan bewustwording, maar ook aan daadwerkelijke verandering. Nora werkt hard aan haar project, maar heeft altijd tijd voor een goed gesprek. “Ik moet nu snel weer verder,” zegt ze lachend, “want ik moet mijn deadline halen.” Met haar vastberadenheid en creatieve aanpak zet ze luchtvervuiling op een verrassende en effectieve manier op de kaart. Wil je ook een flesje ‘schone lucht’ bemachtigen? Wees er dan snel bij, want de voorraad is beperkt! “Laat je omhullen door de geur van schone lucht en ervaar de luxe van een wereld zonder vervuiling.” Adembenemend, letterlijk en figuurlijk….” (Bron: https://vught.nieuws.nl/nieuws/53245/schone-lucht/)