Uitstoot privévluchten verviervoudigd, maar beleid ontbreekt nog

“…..Privéjets zijn een ‘blinde vlek’ in het luchtvaartbeleid, stelt Greenpeace. Ten onrechte, want ze gaan steeds vaker de lucht in, met erg veel CO2-uitstoot als gevolg. Het aantal vluchten met privévliegtuigen groeit razendsnel, en de CO2-uitstoot die daardoor veroorzaakt wordt, groeit zelfs nog sneller. In heel Europa werden er vorig jaar 573.000 vluchten met zo’n privéjet uitgevoerd, die bij elkaar zorgden voor bijna 3,4 miljoen ton aan CO2. Die cijfers komen uit een studie, in opdracht van Greenpeace uitgevoerd door CE Delft, een gerenommeerd bureau op het gebied van milieu-onderzoek. Greenpeace zelf zet de uitkomst in perspectief: 3,4 miljoen ton is even veel als wat 550.000 inwoners van de Europese Unie per jaar veroorzaken. Of zelfs 3,3 miljoen Afrikanen – wat volgens Greenpeace de ‘schaamteloze ongelijkheid’ laat zien die uit deze ‘luxe-uitstoot’ blijkt. Greenpeace publiceerde afgelopen najaar al onderzoek naar het gebruik van privéjets in Nederland en herhaalt nu naar aanleiding van dit Europese onderzoek het pleidooi voor een verbod op dit soort vluchten. “Miljoenen mensen overal ter wereld hebben te maken met de klimaatcrisis en de kosten daarvan”, zegt Greenpeace-campagneleider Klara Maria Schenk. “Intussen verbrandt een kleine minderheid vliegtuigbrandstof alsof er geen morgen is, puur voor eigen plezier en gewin.” Ook plezierreisjes naar Majorca.
In het Nederlandse onderzoek vielen al de vlieggewoontes van Formule-1-coureur Max Verstappen op, die in negen maanden 164.126 kilometer per privéjet aflegde, met als kortste vlucht die van Nice naar Cannes, 25 kilometer. Uit het Europese onderzoek blijkt dat gebruikers van privéjets niet alleen naar zakencentra vliegen; ook plezierreisjes naar bijvoorbeeld Majorca en de Côte d’Azur worden vaak per privéjet gemaakt. Het gebruik van privéjets nam een grote vlucht nadat de coronapandemie was uitgebroken. De gewone luchtvaart lag door lockdowns stil, maar wie er het geld voor had, kon dankzij die privéjets toch vliegen. In 2020 bleef het aantal vluchten nog beperkt tot 119.000. Het jaar daarop, toen overal nog beperkingen golden, waren dat er al 350.000 – meer dan voor corona – en in 2022 groeide dat aantal met nog eens 64 procent. Die verdrievoudiging van het aantal vluchten ging gepaard met een verviervoudiging van de CO2-uitstoot, berekende CE Delft, omdat er vaker over langere afstanden werd gevlogen. Per passagier stoten privéjets, afhankelijk van het vliegtuigtype, vijf tot veertien keer zoveel CO2 uit als gewoon vliegverkeer en tot vijftig keer zoveel als wie de trein neemt……” (Bron: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/uitstoot-privevluchten-verviervoudigd-maar-beleid-ontbreekt-nog~b9f5fe2d)