“…….Ga jij met de auto naar werk, met de scooter, of de motor? Bij elke vorm van verplaatsing stoot je CO2 uit. Ten minste, als je geen elektrische variant gebruikt. Maar welke draagt nou het meest bij aan de opwarming van de aarde? Het klinkt als een gemakkelijke vraag, die Piet stelde, maar dat is het niet. Want over welke auto hebben we het precies? En welke motor? Nemen we ook het productieproces van het voertuig mee, of laten we dat achterwege en kijken we alleen naar het verbruik als hij rondrijdt? Fijnstof en stikstofoxide. Bij de uitstoot van CO2 gaat het eigenlijk om veel meer dan alleen het rijden op de weg. “Daarnaast geldt ook nog dat als een scooter of auto mogelijk weinig CO2 uitstoot, hij nog altijd wel veel fijnstof of stikstofoxide kan uitstoten. Dan is het dus nog altijd vervuilend”, zegt woordvoerder Paul de Waal van Bovag. Ook een vraag over het klimaat? Stel hem hier: Genoeg redenen om dit artikel misschien helemaal niet te schrijven, maar we doen het toch. Het blijft namelijk wel een interessante vraag die Piet stelt. Welk vervoersmiddel stoot nou het meeste uit? We doen een poging. Appels met appels vergelijken. Om de vraag zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden en appels met appels te vergelijken, proberen we alles zoveel mogelijk gelijk te trekken. Om de vergelijking te kunnen maken, kijken we toch alleen naar het verbruik bij het rijden. Die cijfers komen verderop in dit stuk. De CO2 die vrijkomt bij het productieproces van het voertuig, verschilt enorm per vervoermiddel. Paul de Waal van Bovag weet dat de CO2 die vrijkomt bij het maken van een elektrisch vervoermiddel bijvoorbeeld een stuk hoger ligt dan bij een benzine- of dieselvoertuig. Toch is de uitstoot van bijvoorbeeld een elektrische auto uiteindelijk een stuk lager. De Waal: “Vaak moet je een paar jaar rijden voordat je elektrische auto duurzamer is voor het klimaat. Na die paar jaar gaat het hard en ga je echt CO2-winst boeken.” Kunnen we die CO2 niet gewoon uit de lucht halen en ergens opslaan? Elektrisch is dus uiteindelijk beter voor het klimaat, tot zover de open deuren. Diesel zal voor een deel uit het straatbeeld verdwijnen. Daarom kijken we naar benzine. Wat voor een auto geldt: “Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij”, meldt de ANWB. Maar een grote Range Rover gebruikt nogal wat meer dan een Fiat Punto. We zoeken de gemiddelde uitstoot, en daarvoor moeten we bij onderzoeksorganisatie TNO zijn. TNO deed onderzoek naar emissies van voertuigen en schreef daar uitvoerige rapporten over. De echte liefhebber kan op deze pagina grasduinen in alle emissiecijfers van allerlei soorten voertuigen, maar dat gaat voor deze klimaatvraag te ver. Wij vroegen de gemiddelde CO2-emissie op van de moderne personenauto, de zware motorfiets en de scooter. Dit is het overzichtelijke plaatje, de uitstoot wordt weergegeven in gram CO2 per kilometer…..” (Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5393373/wat-de-uitstoot-van-een-scooter-motor-auto-en-fiets)
Een gedachte over “Welk voertuig is het slechtst voor het klimaat? De scooter, motor, auto, of de fiets?”
Reacties zijn gesloten.