De Wet der Wederkerigheid is een psychologische wet die zich het best laat samenvatten als ‘voor wat hoort wat’ ofwel: als ik iets voor jou doe, doe je eerder iets voor mij terug. Een winkel biedt je een koekje aan, je neemt het aanbod aan, je eet het koekje op en hierdoor voel je je verplicht iets te kopen. Dat dit werkt blijkt vaak bij de kassa: die draaide overuren.
Ook met abstracte zaken werkt dit zo. Een aangenaam #binnenklimaat werkt onbewust positief door in het consumentengedrag. In de Mall of the Netherlands hebben ze dit bewust of onbewust ook doorgevoerd. Het Nieuwbouw winkelcentrum “Mall of the Netherlands” in Leidschendam is geheel overdekt en omvat ongeveer 170 winkels en 3.000 parkeerplaatsen. Opdrachtgever van deze nieuwbouw is de Roodenburg Groep.
Ik sprak met Jan Koop de Boer van Mark Climate Technology over het binnenklimaat in dit overdekte gebouw.: “…het winkelcentrum moest op een duurzame wijze voorzien worden van #verwarming, koeling en #ventilatie (verse lucht!). Om dit te bereiken hebben we 3 stuks Mark AIRSTREAM WTW-units voorzien van tegenstroomwisselaar en geïntegreerde warmtepomp. Ook zijn meerder Mark ERV plafond voorzien van WTW-units. Resultaat: een aangenaam en gezond binnenklimaat voor de consument in het winkelcentrum…..”
Niet alléén schoon en gezond maar door de inzet van WTW ook nog eens duurzaam en energiezuinig.
Zo zie je maar weer: winkelen is gezond….