Retrofit emissietechnologie

Van Stage II naar Stage V met emissietechnologie

Opdrachtgevers stellen steeds strengere eisen wat betreft de emissies van bouwmachines. Hierbij gaat het dan vooral om de uitstoot van roet en stikstofoxiden (NOX). Reden voor Kraanbedrijf Nederhoff om te kijken naar de mogelijkheden om hun huidige machinepark te verduurzamen.

Voor een aanstaand project moesten de emissies van een Liebherr LR1100 kraan uit 2002, voorzien van een Stage II motor, verlaagd worden naar Stage V-niveau. Met inachtneming van de toepassing zijn DLS technici en engineers op zoek gegaan naar een passende oplossing. Deze oplossing werd gevonden in een retrofit SCRT-systeem: een combinatie van een roetfilter en SCR-systeem.

Het roetfilter filtert de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen en slaat deze in het filter op. Vervolgens wordt AdBlue ingespoten, dat zich vermengt met de uitlaatgassen. In de SCR-katalysator wordt NOX middels een chemisch proces omgezet in niet-schadelijke stoffen. Het roetfilter is gemaakt van gesinterd metaal en brandt zichzelf door middel van actieve regeneratie regelmatig schoon. Voor een goedwerkend SCRT-systeem is een voldoende hoge temperatuur nodig, die bij het gebruik van de kraan niet altijd behaald wordt. Om deze temperatuur toch te verkrijgen en te behouden is het systeem volledig geïsoleerd en voorzien van een verwarmingselement.

Het uitlaatgasnabehandelingssysteem functioneert onafhankelijk van het motormanagement en wordt geregeld door een ACU (Aftertreatment Control Unit) in combinatie met nieuw aangebrachte sensoren. Op basis van meetinformatie van deze sensoren bepaalt de ACU de inspuithoeveelheid van AdBlue en de aansturing van het verwarmingselement. Alle informatie is realtime te volgen door de ingebouwde telematicamodule. Op afstand is te zien waar de kraan zich bevindt, en wat de actuele data is.